torsdag 10 februari 2011

"Doktor Olofsson har ordet........!"


Välkommen till min nya "inläggsserie" Doktor Olofsson har ordet! Ja, nu är jag ingen riktig Doktor, men av alla de läkare jag träffat under 20 års tid så är det få som är "Doktorer", nu pratar vi inte akademisk examen, den kan man köpa, nu pratar vi en sådan där Doktor, man eller kvinna som man får förtroende för, som klappar en på axeln och säger det här fixar vi, lita på mig!
Min Medicinblogg Jernsaxen är ju för tråkig, har försökt att vara lite medicinskt korrekt där, men det är ju ingen hit, håll med om det, därför så flyttar jag över lite av det medicinska hit till Oumberliga Bloggen!
Vad ska jag ta upp för medicinskt problem idag då?
Jo, idag ska vi prata om att pissa i brallorna! Inte kul för någon inte! Nu har jag ju flest kvinnliga läsare och jag har ju inte träffat en enda kvinna som inte vet vad knipövningar innebär? Men hur är det med oss män egentligen?

Det är inte bara kvinnor som kan ha nytta av knipövningar… ; ) Men du kanske undrar… varför i hela friden ska en man behöva göra knipövningar…? Jo, det finns ett par anledningar… Dels lider faktiskt över 100 000 män i Sverige av urininkontinens… och dessutom lider många män av för tidig utlösning när de har sex… Även om du inte har något problem än, så kan det bra att göra knipövningarna i förebyggande syfte…

Knipövningar för män påminnner en hel del om knipövningar för kvinnor… så här gör du:
Knip ihop slutmuskeln runt ändtarmen i 5 sek och vila lika länge… Upprepa 5-10 gånger… (ta det försiktigt i början så att du inte får träningsvärk… ; )
När du lärt dig att hålla knipet i 5 sek, kan du öka genom att hålla knipet längre stunder – upp till 60 sek… När du klarar att knipa en hel minut så kan du gå vidare genom att få motstånd från magen… Passa på att knipa samtidigt som du går, hostar, gör sit-ups, hoppar, lyfter… Försök att göra det till en rutin att knipa minst en gång/dag så får du starkare muskler i bäckenet… För att komma ihåg knipövningarna så kan det vara bra att göra det samtidigt som någon annan daglig rutin…. t ex tandborstning, promenad osv…

Bara för ordningens skull så kan jag berätta medans jag skriver dessa rader så har jag "knipit" i 4 omgångar!
Har Ni några frågor så går det bra att vända sig till Syster Hexan!
Idag finns det en artikel i Svenska Dagbladet som handlar om inkontinens hos kvinnor kontra dålig ekonomi, läsa här!
Vid datorn Doktor Olofsson Din Kvacksalvare i Cybersjukhuset!