fredag 4 februari 2011

"Ha...sovande piloter....inget nytt under solen...!


Vad är det mest nyfikna och vaksamma som finns? Jo en 10-årig kille som första gången är ute och flyger!
Det gjorde jag tillsammans med mina föräldrar 1974, resan gick till Benidorm!
Det här var under 70-talets Rom och Cola period så Morsan och Farsan hade serverats en stadig grogg på planet tillsammans med övriga vuxna resenärer!
Jag for runt som ett litet "Troll" och tittade och frågade om allting! Lille Peter var ännu ovetande om allt här i livet så jag förstod inte riktigt allvaret i när en Steward hotade att slänga av mig av planet! Som 10-åring visste jag inte att alla Stewards (manlig flygvärdinna) var homosexuella och hatade barn. Jag visste inte heller att de också hatade sitt jobb och alla charterresenärer, den enda orsaken att de tagit jobbet var möjligheten att bli påsatta på så många exotiska ställen som möjligt! Fördom, ja kanske, men när AIDS vågen drog över Sverige som värst så jobbade den då 20-årige Peter inom vården och konstigt nog så var det många magra brunbrända "flygpojkar" som fått propellern på fel ställe!
I vilket fall som helst under denna min första flygresa så hörde jag ett samtal mellan två flygvärdinnor! Piloten hade somnat........hon hade väckt honom två gånger, medans andre piloten satt på holken med svår turistdiareé!
Jag försökte observera detta samtal för ett flertal vuxna.......men det var 70-tal och vem lyssnade på en 10-årig unge under denna fantastiska epok i frigörelsen tecken!
Ja, skitsamma..........alla skapar vi en verklighet utifrån sina upplevelser så numera har jag alltid ett knep för att få Piloterna att vakna till....eller i bästa fall nyktra till! Alla minns väl BBC-dokumentären om onyktra piloter! Om inte googla!
Jag är ute efter den där effekten som man får om det plötsligt hänt något under mörkerkörning...ja, ni vet...man "hajjar till utav helvete" och sedan är man klarvaken i flera timmar av reaktionen!
Ja, nu till min knep! När jag flugit halvvägs och det börjar bli svårt att även själv hålla sig vaken, då kallar jag till en flygvärdinna, ja numera så ropar jag även på manliga Stewards, numera ler de och är så djäkla korrekta emot mig........fast inom mig bor det fortfarande en 10-åring som just blivit hotat med att bli utslängd!
Ja, till saken som sagt.........ett bra knep är att då tala om för flygpersonalen....jag viskar alltid, vill inte skapa panik! Jag viskar att jag såg just en lättre gnistbildning ifrån en av motorerna eller tyckte mig se detta fenomen!
Va tror ni händer! Ja, då djävlar i min Lilla Låda, då blir det aktivitet i cook piten...klarvaket med en gång så att säga!
Då fäller jag lugnt ner mitt säte och somnar in........i trygghet att nu kommer ingen djäkla pilot att somna inte!
Kan jag passa på att önska trevlig helg! Ja, det gör jag!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson alias Ulv Röde!
PS: Vill du läsa om sovande piloter så gör du det här på Svenska Dagbladets Nätsidor!

6 kommentarer:

Lippe sa...

Jag kollar alltid att piloten:
A) har körkort på flygmaskin
B) är nykter och oerogad
C) är i psykisk balans, åtminstone inte suicid

Numera ska jag även göra personalen uppmärksam på att det gnistrar utav bara fan från en av motorerna!
Tack för bra resetips!!
Kramen :)

Caja: sa...

Och som vanligt....en mycket underhållande läsning från oumberlige...thx!

"I dessa tider när vi både kan flyga till månen och klona levande varelser, är det beklagligt att någon ännu inte har uppfunnit en anordning som automatiskt ger rätt längd på slipsen när man knyter den."
//Paul E Tiek

desperat hemmafru sa...

Ja, visst är jag gamal Västeråsare! Mellan 1994-2008. Det känns därför lite extra hemtrevligt att läsa din blogg! :-)

Caja: sa...

Mysfest inne hos mig.....

Heidi sa...

Listigt:)

Caja: sa...

SCAAARY..skrev precis till dig...EFTER att jag lagt in ett nytt inlägg...hhrrmmmm