tisdag 8 februari 2011

"Schamponera mig i skrevet........!"


Det här gillar jag, "Jäkligt svårt att tygla språkets tabun"! Idag startar en ny artikelserie i Svenska Dagbladet som handlar om "Besvärliga ord"!
Numera accepterar vi svordomar – åtminstone ibland. Det är därför företag och myndigheter vill tygla bruket med olika riktlinjer. Samtidigt ur vattnas kraftuttrycken. Vad det får för följder och varför vi svär som vi gör handlar den här serien om. Svenska Dagbladet varnar känsliga läsare för bitvis jävligt grovt språk.

Hm.........funderar på om jag ska varna mina läsare? Struntar i det Ni är vana!
Ja, jag vet att jag ibland använder ett ganska grovt språk på min blogg......tråkigt nog så gör jag även det i verkliga livet också!
Fast våra klassiska svordomar håller faktiskt på att urvattnas, det behövs nya "kraftuttryck"!
Min Fru har och svårt sjuk och jag har i många sammanhang uttryckt att hon är ordentligt "rövknullad" av samhälle och sjukvårdssystemet! Det har upprört många, det är faktiskt fler som skrivit och bloggat/mailat till mig över själva ordet än de fakta jag lägger fram på hur hennes verklighet sett ut under 17 år nu som svår smärtpatient! Det säger inte lite om hur vi reagerar på språket!
Fast det uttryck som flest läsare under snart 3 års tid retat upp sig mest på i min blogg........det är när jag skriver att folk som inte tycker som jag kan "schamponera mig i skrevet"....ingen direkt svordom, men ett härligt uttryck som funkar i verkliga livet, fungerar också på myndighetsnivå, det ligger i "gränslandets gränsland" för vad man kan säga!
Sedan det här med att vara "förebild" för sina barn..........två av mina tre barn nu i 20 års åldern svär inte alls........det tredje barnet gör det.....hm....Pappas flicka! (ler)
Ja, fan, det var allt jag ville berätta om så här på "morgonkvisten"........nu måste jag iväg och jobba.....ännu en 60 timmars vecka för att kunna försörja en familj vars ena förälder har en kränkande låg sjukpension.......Inte en endaste "politikerhelvete" oavsett färg eller tillhörighet har en sådan låg pension och skulle inte heller tillåta att någon inom politikerkåren fick en sådan låg heller!
Ånnu ett inlägg ifrån Blogghelvetet skrivet av Ulv Röde alias Peter Olofsson Sveriges sista Vikingahövding!

Inga kommentarer: