söndag 27 mars 2011

"En helt Oumberlig katt fundering.............!"


Igår var jag på besök hos en kompis han har en ganska stor hankatt. Kissemissen hoppade upp i mitt knä medans vi satt och fikade, högljutt spinnande hördes ifrån honom hela tiden, nästan så att ljudet överröstade oss! Bland det högsta jag hört i kattväg. Fast på något vis så klantade jag till det hela och råkade få in fingret i örat på katten, det resulterade i utspärrade klor i mitt lår och ett lättare bett i handen!

Ja, sådant är livet. Tänk vilken tur att det inte var i örat på en tam Tigerlo som jag fick in fingret...hmm...kanske hela handen i örat!

Jag har alltid varit intresserad för det här med hybrid djur. Tiger och Lejon blandningar uppstår ganska ofta på mindre nogräknade Djurparker!

Fast en fråga som nu är aktuell pga "växt huseffekten", isbjörnar har nu börjat ta sig iland vid Alaska och kärlek har uppstått. Det första vi människor gör är att skjuta avkomman....en isbjörn ska vara en isbjörn och en brunbjörn en brunbjörn! Vem bestämmer sådant egentligen, det är ju så livet har fortgått på vår Jord i miljontals år! Fast Tigerlejon är visst sterila precis som många varianter av Mula/MulÅsna!

Vet inte riktigt hur det var med de olika genvarianterna, har kunnat det en gång i tiden! Känns oviktigt idag, idag är funderingen helt enkelt på ett annat plan nu när jag sitter här i kalsingarna och skriver och tittar på klösmärkena på låren och känner hur det ömmar i min tumme!

Fast hade jag retat upp en Tigerlo så hade jag kanske inte skrivit något mer, så vilken djäkla tur att jag inte har någon kompis som har en Tigerlo! Fast jag är lite nyfiken på hur högt en sådanhär bjässe spinner och en ännuvärre tanke.......vems tur är det att tömma kattlådan! Avslutningsvis blir mina ord i denna hårda värld där allt ska vara perfekt! All kärlek är bra kärlek.........eller?

Som vanligt nu ska jag till "Gruvan" och jobba kväll/natt igen.......på ett ställe där jag var för en vecka sedan såg jag lodjursspår.........men det lodjuret tyckte någon att det var mer spännande att se skjutet än se det livslevande! Kanske en tidig vårmorgon lapandes vatten ur en trollsk insjö beslöjad av morgondimma!

Mjauu på Er eller Grrrrrr.........Ulv Röde alias Peter Olofsson har talat!

PS: Tigerlo bilderna kommer härifrån!

5 kommentarer:

Lippe sa...

Jag är jägarens dotter som varit med vid det mesta inom slakt och jakt men jag har fått lära mej att vi skjuter inget som vi inte ska äta! Om ett djur är skadat eller sjukt kan naturligtvis ett skott vara lösningen. Jakt på lodjur ställer jag mej mycket frågande till!!
Angående mixar av olika djur är jag tveksam, men samtidigt kan jag inte låta bli att hålla med dej om det här fallet med isbjörn - brunbjörn.
Ofta blir ju avkomman steril som du skriver men vet vi det om björnarna? Mulor har ju funnits länge och är det då förekomsten över tid som berättigar det??
Vet att det finns uppfödare på Zeedonks, en blandning mellan åsna och zebra men att de får problem med vissa sjukdomar och svagheter.
Folk som korsar vilda kattdjur med tamkatter för att få fräna raser som sedan äter upp grannens hund?
I USA är det vanligt att man korsar och exprimenterar speciellt på kattdjur.
Vet inte vad jag tycker men jag är inte helt övertygad positiv iaf!!
Du prata om evolution och utveckling på naturens vilkor och då tittar jag på min vresige talgoxe som häner i fönstret och påstår att han svälter ihjäääääl om inte jag slänger ut något snart!! Han skulle aldrig para sig med blåmesen även om den har samma inställning!!
Kramar från en som fortsätter att fundera ♥

imse sa...

Vilka fina bilder!
Och vilken tur att du inte stoppade fingret i min vilda katts öra!

Kram

Tankar vid midnatt sa...

Instämmer till fullo med Lippes kommentar. ♥ ♥ ♥

Freedomtravel sa...

Fina djur! Kärlek är ju alltid kärlek, även om man inte har samma hudfärg, förlåt mönster i pälsen, eller vad det nu kan vara.

När det gäller olika arter har jag lärt mig att det är just det som definierar vad som är en art: dvs om djuren inte kan få avkomma, alternativt om avkomman är steril, då kallar vi det per definition två olika arter. Om de däremot kan få fertil avkomma, då är det samma art.

Sen vill ju ägare av renrasiga hundar inte blanda olika raser för det... Men det handlar förstås om pengar och sånt (som alltid). Att vi ska lägga oss i vilda djurs kärleksliv låter ganska onödigt??

Huskatt sa...

Jag vet inte om man ska ta bort genetiska defekter. Jag misstänker att det är galet bra att ingen gjorde det under människans tillväxt :D