tisdag 27 januari 2009

Här kommer Pippi Långstrump.....











Gustav II Adolf 1611-1632

Född 1594, son till Karl IX och hans andra hustru Kristina av Holstein-Gottorp. Kung 1611 ärvde han faderns krig med Danmark, Ryssland och Polen. Död i slaget vid Lützen 1632. Gustav startade bl.a. vår första kopparmynttillverkning i brist på silver som skulle betala vår stora skuld till danskarna (Älvsborgs lösen). Valspråk: Ära vare den högste de sinas tillflykt.
Nu blev det ett sådant här härligt "sammelsurium" igen som jag fått klagomål på av några läsare, precis som jag vill ha det! Jag tror att alla Pippi Långstump älskare som jag har fått med sig någonting i livet från dessa fantastiska filmer, själv så fixerade jag mig tidigt vid kappsäcken full med alla pengar och inte vilka pengar som helst utan, guldmynt. Bland det första jag köpte för mina pengar var guldmynt, ja det krävdes ju först lite sparande, men jag började arbeta extra vid 15 års ålder så då inhandlades det ett mynt ibland, de lägsta valörerna i från Sverige var ju 5 kronors guldmyntet från tidigt 1900-tal som man kunde komma över för några hundralappar.
Visst blev det senare som i Pippifilmerna under de "svårt ekonomiska" barnåren med 3 barn hemma och "Lilla Frun" boende på servicehus så minskade min samling fort, men "Pippihandlingen" fungerade i verkliga livet. Betalade med en 10-krona från 1898 i barnvagnsbutiken, innehavaren ringde visserligen och kontrollerade värdet först men en barnvagn blev det. Om det ska handlas idag så får de bli som i en av filmhistoriens bästa scener, när Pippi köper godis till alla sina vänner, men spelandet i lergökar det vill jag slippa(ler).
Vid datorn som vanlig denna arla morgonstund Peter Olofsson.

Länkar och köptips, dina guldmynt hittar du hos min favorit "hökare" hos Strandbergsmynt på Arsenalsgatan i Stockholm gå in på www.aktiesamlaren-bjb.se där finns mycket annat fint också, gamla aktiebrev, ordnar mm

Vill du ha din kappsäck full med pengar direkt så går du in på www.buttericks.se och köper plastpengar, riktigt fina,

Vill du uppleva Pippi igen så gå in på www.discshop.se och vill du utmana dina Pippikunskaper i en trevlig tävling så gå in på www.frivia.se

PS: Guldukaten i inlägget och denna lilla bildetexten om Gustav II Adolf har jag lånat av Strandbergs Mynt Priset på dukaten som är ifrån 1632 är 17000:- .



Inga kommentarer: