tisdag 13 januari 2009

Kotten är väl alla inredningsbloggare trötta på?



Som sagt Poul Henningsens lampa, i folkmun kallad "kotten" från 1958 har väl alla som följer inredningsblogar och liknande nu kanske fått nog av så även jag, visserligen tycker jag den är fin men börjar nu bli så vanlig att den kanske känns lite uttjatad, men efter att ha varit på en kortare utbildning i ljusdesign är "kotten" och jag bästisar. Vilket ljus den sprider i rummet, jag tar två som vanligt(ler)!
Om inte lampan längre är unik så är iallafall kortet på Poul Henningsen det, endast tre kända exemplar cirkulerar på marknaden och ett av dem är mitt, inköpt på en Loppis i Odense. Säljaren sa: - "Det här va ett fult kort det får du billigt", 5 danska kronor blev det. Som sagt det är inte lätt att bli profet i sitt eget land. Bilden på kotten hittar du på http://www.branschnyheter.se/
Prisbilden på "Kotten" är verkligen varierande, beroende på skick, material och storlek och framför allt tillverkningsår, men är du ute efter den och har belysningen som sådan i fokus så bör den vara vit, stora skillnader om man jämför den som i gjord i koppar. Vill du se och läsa mer, dock på engelska gå in på www.vintagestyle.com Ha en bra dag mvh från Peter Olofsson!

1 kommentar:

Nippertippan sa...

Nej då, kotten gillar jag!
Kramiz:)