lördag 3 januari 2009

Sveriges finaste möbel såld på Uppsala Auktonskammare våren 2008 för 15,2 miljoner kronor.

Nu har jag kommit långt ifrån mitt huvudintresse, 1700-tals möbler och dess mästare. Därför så måste jag presentera en av Sveriges finaste möbler genom tiderna och som dessutom bjudits ut till allmän försäljning.
Denna sekretär, rokoko, stockholmsarbete utfört av Nils Dahlin verksam som ämbetsmästare 1761-1787 i Stockholm. Sekretären är fanerad med amarant, plommon samt invändigt fanerad med valnöt. Lackpaneler med bemålad gulddekor, delvis i relief, mot svartlackerad botten. Sargen med tre lådor. Låd och fackinredning bakom skrivklaff. Beslag och listverk av brännförgylld brons. Vill du läsa mer om denna underbara möblel så gå in på http://www.uppsalaauktion.se/ och titta på äldre kataloger våren 2008 finns mycket läsvärt där.
Avslutningsvis så kan jag tala om att denna möbel hade ett utrops pris på 6 - 8 miljoner men slutade på 15,2 miljoner, som hittat. Detta är absolut ett oumberligt ting men tippar att köparen kommer avyttra den nästa högkonjuktur, men jag hoppas att jag har fel. Vid datorn Peter Olofsson som nu är tillbaka i 1700-talets Stockholm och nu stapplar runt i gamla stans gränder lätt nyårs rusig arm i arm med Carl-Mikael Bellman sjungandes: "-Tycker du att graven är för djup........."










5 kommentarer:

Viveka Gulda sa...

Just den känner jag att jag inte har några som helst problem att klara mig utan...

Fru Pusselbit sa...

Jag gillar mönstret på den, det ser lite kinesiskt ut! ;)

oumberligating sa...

Hej på dig Humlebacks Viveka! Trevligt att du tittar in. Vad ledsen jag blir att du inte gillar sekretären, hade just köpt den till dig och skulle ge den till dig i "överaskningspresent"? Så nu struntar jag i att skicka den till dig utan stuvar undan den på vinden tills nästa högkonjuktur istället(ler). Ha det så bra och god fortsättning som det så vackert heter mvh från Peter!

oumberligating sa...

Hej Fru Pusselbit! Säger samma sak till dig trevligt att du tittat in på Oumberligabloggen. Helt rätt att den ser kinesiskt ut, det var meningen också helt efter rådande 1770-tals mode, just den har blev en liten barock/kina kombination. Ha det så bra så länge vi ses och hörs i "cyberrymden" mvh från Peter!

ekofamiljen sa...

Oj,väldigt vacker men den går ju inte att använda i ett vanligt hem med ett såndant pris. (Hoppsan, jag råkade...;))