onsdag 28 januari 2009

Riktig Orginal Vintage Shabby Chic presenterat av Oumberligating









Utan att riktigt veta hur det gått till så håller jag på att förvandlas till ett "Shabby Chic freak" kanske började det redan för 25 år sedan när mycket av min Frus och mina möbler inhandlades från ett småländskt snickeri som hade egen design på möbler i lite modernt snitt fast med de mjuka formerna från tidigare epoker i åtanke, självklart så var de också vita. Vi gillar dessa möbler fortfarande, visserligen börjar de bli lite slitna men eftersom det är riktiga träprodukter så är det bara att sprutmåla i vitt igen tänkte vi, men om vi inte gör det så har de faktiskt förvandlats till en variant av "Shabby Chic".
Många bloggar har också det temat och stilen är väldigt populär i hela Europa och Nordamerika, varianterna är otaliga men "Countrystile" går igen på olika sett.
Möbel och inredningshistoria är ju min grej har Ni som följt den här bloggen ett tag nu sett, tung mahogny och mörka träslag med rejäla bronser går jag igång på, men nu när jag hittat ett mindre bord från Italien så börjar mina "murar" att falla. Helt orört är detta bord, med svart marmorskiva tillverkat 1780. Är inte det här "Shabby Chic" så säg?
Bordet är inte till salu, så det är svårt att värdera det. Som italiensk 1700-tals möbel betracktat kanske cirka 50 000 - 70 000 kronor, men dyker det upp på marknaden så kan det rusa vidare helt klart pga rådande trenden. Vid datorn Peter Olofsson!
PS:Bilderna kommer från http://www.whatantiquefurniture.com/ och som övrigt länktips för nyare "Shabby Chic" så får det bli http://www.countrybymail.se/

10 kommentarer:

Roses & Angels sa...

Godmorgon från Norrbotten! Tack för din vänliga kommentar! Alltid kul med besök. Ha en trevlig dag! Ska kankse kolla din frus blogg också! Kan vara kul att se hennes med. //Christa

oumberligating sa...

Ja, titta in på hennes med så blir hon glad mvh från Peter!

Roses & Angels sa...

Eller har hon en blogg förresten eller förstod jag fel. HAhahah

Roses & Angels sa...

Ok hittar jag henne under namnet lilla frun?

oumberligating sa...

Nej, det gjorde du inte hon har också en blogg om böcker, lättare sådana alltså pocket, eftersom hon har en ryggskada efter graviditet så får hon ont av tyngre böcker gå in på www.pockethexorna.blogspot.com mvh från Peter!

oumberligating sa...

Nej, "Lilla Frun" är mitt namn på henne i bloggsammanhang hon ville vara lite anonym först, men sedan hon började blogga så har det släppt alldeles(ler)
Hon är en riktig häxa så bloggen heter www.pockethexorna.blogspot.com mvh från Peter!

Roses & Angels sa...

Hahhaa tack för tipset!

Stina sa...

Vad kul att du tittade in!

Vilket bord! Jag älskar shabby-stilen och har den här hemma.
Fin sida har du med.
Stina:-)

LantlivsAnette sa...

Halloj Peter !!
Vilket bord !! Wow, ett sånt skulle man ha..
Du, nu gör du mig nyfiken !! Hur ser man att bordet är beställt av en kvinna ? Jag har kikat o kikat, men inte kommer jag på någon detalj som avslöjar det...
Kraam Anette

Peter Olofsson sa...

Hej LantlivsAnette! Som du ser så svarar jag från min andra blogg, den om fysisk smärta, men nu när det plingat till så hoppar jag över till dig och berättar hemligheten som gör alla manliga köpare av antikviteter upprörda, just det att de har köpt möbler och i vissa fall inrett sina fina kontor med möbler som bara är avsedda för kvinnor och helst oskulder/kyska damer. Man ser det på dessa möbler att det alltid finns ett pilkoger (för bilbågspilar) korsat med en fackla, ja det behöver inte vara en fackla det finns andra symboler också. Pilkogret är symbolen för Diana/Artemis jakten och kyskhetensgudinna i den grekiska mytologin, det är lite svårt att urskilja att det just är ett pilkoger på denna möbel så jag ska lägga ut något annat där det syns tydligare på. Ha det bra mvh från Peter Olofsson.