fredag 30 december 2011

"Lucka 30......nyårslöften.....!"

Djäklar vad bloggnödig jag blir ibland, det här hänt så mycket kul och trevligt de sista dagarna som jag skulle vilja berätta om, helt sanslösa saker faktiskt, min trovärdighetsgrad står i riskzonen helt klart, men det här är Oumberliga bloggen och folk får tro vad de vill , det är inget som jag har något problem med alls. Blev ifrågasätt i ett inlägg nedan i en underbart detaljrik och informativ kommentar, jag återkommer till det senare. Man ska ju inte ventilera sina nyårslöften öppet, men ett av dem är faktiskt att jag vill få ordentlig "snurr på Jernsaxenbloggen nästa år, den har en viktig funktion att fylla har jag märkt, får en hel del mail angående olika saker som jag skrivit om där under året. Att hitta medicinska artiklar och länka till dem är viktigt, det är bl a på detta sett jag hittat olika nya rön angående min Kära Hustrus sjukdom, en förlossnings/graviditetsrelaterat hormonstörning som blivit permanent och sedan utvecklats till ett kroniskt smärtssyndrom.
En läsvärd och intressant medicinsk artikel finns idag i Svenska Dagbladet, det handlar om "minnesstörningar" efter kirurgiska ingrepp.
Min Pappa igenomgick två större kirurgiska ingrepp för ett antal år sedan, bla blev han tvungen att amputera ena benet. Operationen blev svår med många komplikationer och tog över 12 timmar, kirurgen ringde upp mig efteråt och var helt slut, men mycket nöjd med resultatet.
Mycket riktigt, Farsan blev mycket snurrig i någon månad efteråt, så snurrig faktiskt att man fick sätta fast honom i sängen på rehabhemmet där han vistades i några månader. Farsgubben är numera helt klar och frisk så nu så här några år efteråt så är det bara kul när jag berättar om en natt då hans Norskspråkiga nattsjuksköterska ringde upp mig och med tårar i rösten undrade vad de skulle göra med min Pappa!
"Vad ska vi göre med Far din, han hopper runt i korridoren på ett ben som enbent känguru?"
Tyckte själv att det var en konstig fråga, men ingen där vågade väl ta ett riktigt beslut utan att kontakta en anhörig.
"-Surra fast Gubben, blev mitt svar!"
Som sagt du befinner dig på Oumberliga bloggen nu och självklart så kommer jag "hoppa vidare" in i 2012, ibland kommer jag hoppa på ett ben, ibland på två och självklart så kommer det då och då även dyka upp personer med 3 ben!
Vid datorn som vanligt Ulv Röde alias Peter Olofsson Din leverantör av medicinska nyheter i kängurufart i Cyberrymden!
PS: Tjejen som hoppar på bilden ovan heter Sarah Reinertsen och är Triathlet, googla hennes namn om du är nyfiken på "hopp"!

6 kommentarer:

Singelmamman sa...

Det är tur att det finns hopp.

KRAM!

Västgötskan sa...

Härligt att du kan skriva om en sån sak med glimten i ögat ändå. Många "gräver ner sig" och ser tillbaka på såna saker med ledsamhet. Eller alt. ser inte tillbaka ALLS.

Kram på dig Peter och gott nytt år!

Dehäreja sa...

Läser dina bloggar och länkar med stort intresse! Tack för att du delar med dig av all din erfarenhet och kunskap! OCH HUMOR! Hoppet är det sista som överger en....

Varm kram och Gott Nytt År Peter!

BP sa...

Ja sådär i efterhand kan man ju skratta åt historien med din pappa.
Lycka till med ditt nyårslöfte... hoppas du kan hålla det. Du verkar ju ha mera än fullt upp redan nu.
Gott Nytt på dig!

Lippe sa...

Tror det är mycket det att man kan skratta åt saker och ting som gör att man klarar att gå igenom jobbiga perioder utan att tugga sönder kinderna!
Att man har ett hopp om att man kan förbättra, att det kan bli bättre även om man aldrig kan få det bra, problem eller smärtfritt.
Ska bli spännande att se vad som händer i Jernsaxen!
Hopp-as ni får ett underbart gott nytt år!
Kramar ♥

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Ja, så är den här. Den sista dagen på 2011. Kanske en speciell dag. Kanske inte. Livet är ju liksom detsamma i morgon :-)) Läser med ett leende ditt humoristiska sätt att beskriva din pappas svåra operationer. Usch vad jobbigt det måste ha varit och inte så humorisktiskt då... Hopp och att hoppa har en extra betydelse i vår familj. I ett vägvalsskede i livet köpte vi domänen hoppa.se :-)) Används bara för våra mailadresser dock. Men symboliskt viktigt för oss. Måste ärligen erkänna att jag knappt varit inne på din andra blogg Jernsaxen. Medicinska nyheter behövs spridas - så det låter ju som ett helt fantastiskt uppdrag du tagit på dig!!! GO Peter :-))

Nu önskar jag dig och din familj en strålande nyårsafton och ett härligt 2012!

Kramar med green power från
norrlandsfröken