lördag 31 december 2011

"Lucka 31....Gott Slut och Gott Nytt År.....!"


Undrar hur många läsare jag har som har hängt med ifrån början hos mig på Oumberliga bloggen? Några är det i allafall, det vet jag, men för nya läsare kan jag berätta att jag förutom antiknörd är en brev och frimärkstönt också!
Fast är det inte över 100 år gammalt så är det ointressant Därför vill jag också önska ett Riktigt Gott Nytt År med hjälp av ett vykort som jag köpt ifrån "KortKossan", pålitlig firma, allt jag beställt därifrån har kommit fram och varit i exakt det skick som de beskrivits för mig. Det här kortet som kom till mig hade precis den reliefyta som jag önskade mig för att den riktiga känslan skulle infinna sig. Sätter mig mig en stund och håller kortet i handen och tiden flyger 100 år tillbaka med mig......vem och var köptes kortet, hur var människorna kring det, hur delades kortet ut, vart har kortet legat tills det hamnade i min brevlåda osv......massa oumberliga tankar och funderingar för den som jag som har turen att födas med gåvan "fantasi". Intressant det här med oss människor och våra olikheter, en arbetskamrat på det bygge jag jobbade senast på blev helt ställd när jag visade honom detta kort. Han kunde inte förstå någonting, hur man kan anstränga sig att beställa och betala för ett hundra år gammalt kort! "-Är det värt mycket, frågade han?" Inte ens det svarade jag leende! "Fan Peter, du är bra konstig du, hade du taskig barndom?"
Intressant fråga ifrån en man som tagit hem sin fru ifrån Thailand, inga tänder kvar i munnen vid 47, som aldrig läst en bok........det var enklast att svara: "-Ja, jag hade kanske en taskig barndom, mina föräldrar läste kanske alldeles för mycket sagor för mig, kanske fick jag men av det och fastnade för lätt i fantasins underbara värld!"
Det fick som sagt bli mitt svar, samtidigt som jag satte det hundraåriga Gott Nytt År kortet under näsan och drog in lukten av gammalt papper, men visst fanns den kvar där, lukten av lite 100-årig parfym. Undrar hur kvinnan såg ut som använde den? Helt klart hade hon blivit överlycklig om hon kunnat läsa min blogg idag......eller annars hade hon blivit helt förskräckt.......eller galet "pilsk" av alla lättklädda män i mina Kalenderluckor.....hoppsan nu skenade visst fantasin iväg igen!
Bäst att avsluta här och önska Er alla Mina Fantastiska Bloggvänner ett riktigt GOTT NYTT CYBERÅR, självklart kommer en del av oss att träffas nästa år.....jag fantiserar redan om dessa möten, ska jag berätta? Tror jag behålller det för mig själv! (ler)
Stor Kram ifrån Oumberlige Peter Din Fantasi i Cyberlandet!

16 kommentarer:

Anonym sa...

Så många tankar kring ett kort, den sista dagen på året. Ingen kan skriva så mcket om så lite som du. Kanske döljer det sig en liten författare i dig?
Om du "just postade" ett paket till mig så är jag imponerad av postverkets tempo - paketet kom nämligen "just" fram till mig.
Snacka om ilpost.
Tack, hör av mig till Pockethexan nästa år.
Guten Rutsch
Kram Elle

Singelmamman sa...

Visst är det underbart att fantisera, försöka förstå och få veta något om människor förr. Och nu också för den delen. Jag kan dock redan nu berätta att jag aldrig någonsin kommer att kunna hålla en kurs i "så blir du en strukturerad människa". Som tur är ska jag tillägga, utan spontaniteten inga nya upptäckter.
Jag har inte följt dig sen du började, men jag har läst din blogg väldigt länge. En stor, äh förresten, massor av kramar!

Anonym sa...

☆。*。☆。。☆。*。☆。。☆。*。☆。
(¯`·´¯)...............。 ☆。*。☆。
`·., (¯`·´¯)..........★。\|/。★
(¯`·´¯).·´(¯`·´¯)...♥ GOTT NYTT ÅR ♥
..` ·.·´(¯`·´¯).....★。/|\。★

Önskar ja'....

Jess sa...

Ett gott slut och ett riktigt gott nytt år önskar jag dig!

BP sa...

Frimärkstönt var jag också en gång i tiden, dock ingen brevnörd. Förstår dock dina tankar runt ett 100 år gammalt kort. Har många svartvita/handkolorerade fotografier kvar från släkten, då de med sin snirkliga handstil beskrev innehållet på korten. Så japp, jag förstår känslan!
Önskar dig också ett gott slut och ett underbart nytt 2012, där du förresten får njuta av en extra dag i februari.
Å du - försök att hålla ditt löfte om mindre jobb!!! Du ska leva också!

Anna sa...

Kikar in och önskar dig/er
GOTT NYTT ÅR!!
Kram Anna

Snäckskalsdalen. sa...

Hej, då har det snart gått ett år till - och vart tog det vägen då?
Hoppas det blir ett fint 2012.
Gott Nytt År!
Agneta kram

Tankar vid midnatt sa...

Vad vore året utan en sista titt in till dig. Önskar dig och lilla frun framtidstro, glädje och KASAM!
Hoppas vi ses hos Lippe eller någon annanstans!
Nyårskram från Lena

Villa Frejas bokblogg sa...

Hm... ja du har ju helt klart lyckats börja följa min testblogg och inte min huvudblogg ;)

Önskar dig och din familj en fin kväll och ett riktigt gott nytt år!

desperat hemmafru sa...

Jag vill tacka för ett galet 2011 och hoppas få fortsätta läsa om nya galenskaper på din blogg under 2012. Gott Nytt År!!!

Marina sa...

Jag tillhör inte de som varit med från början, men är glad att jag hittat hit så småningom och tänker stanna kvar!
Önskar dig en god fortsättning och ett bra 2012!

Anonym sa...

Ja, vad vore vi utan fantasi tycker jag, men vi är alla olika, och tur är väl det;)
Jag har hittat din blogg på senare tid, men läser den gärna och ofta. Hoppas du o din familj får ett fantastiskt år 2012!
Carina

♥ Carina ♥ sa...

Bara fantasin sätter gränser... :)
Kram och god fortsättning på det nya året!

Mångmamma sa...

Gamla kort är fina grejer.
Tänkte önska ett riktigt gott, galet och underfundigt nytt år!

Majken sa...

Kikar bara in för att önska dig ett gott nytt år!
Kram

Lippe sa...

Önskar dig en god fortsättning på det nya året!
Att hålla i nägot personligt som brev, foton eller vykort ger nästan en känsla av att man "är med" då när det begav sig! Stackars den som inte förstår att uppskatta det, snacka om taskig vuxentid! Pratas egentligen alldeles för lite om taskiga vuxentider, bara om barndomstider?
När vi träffas ska vi prata om det, bl.a.
Kramar