torsdag 1 december 2011

"Oj, stackars mig...vilken slitig arbetsdag jag hade igår....!"



Det är intressant det här om hur man uppfattar sin arbetssituation. Igår var jag ledig ifrån mitt ordinare jobb inom "vårdsvängen", det är slitigt både fysiskt och psykiskt för det mesta, men jag trivs bra i den miljön. Fast det är kontrasterna i livet som berikar, igår hade jag det delikata uppdraget att gå igenom Auktionshuset Bukowskis utbud av terriner och kandelabrar. Har under åren haft ett flertal sådana uppdrag, i huvudsak så gör jag "konditionsrapporter" och prissammanställningar åt mina "uppdragsgivare". Hur trevligt som helst! Lättast är när jag har mina uppdrag åt Bukowskis, aldrig några problem med någonting faktiskt, fantastiskt trevlig, kunnig och hjälpsam personal på alla sett! Eftersom min Kära Hustru behöver komma ut och gillar precis som jag allt som är historiskt och antikt så är hon med, det blir alltid lite stökigare då, det är hennes specialstol som ska med, det är kryckor och gåbord, ja faktiskt rena "cirkusen" ibland, men ifrån dag ett för några år sedan har vi fått den hjälp och uppbackning som vi behövt. Tänk vilka kontraster det är inom olika "företagskulturer". Bukowskis i topp och Stockholms Auktionsverk längst ner i botten, fick inte ens en ny katalog där senast när något "rövhål" kanske av misstag tog min i garderoben. Fast värst av allt var förra veckan då jag var på besök hos Uppsala Auktionsverk visningslokal på Strandvägen här i Stockholm. En av "gubbstruttarna" där påstod att han inte ville öppna lådorna av deras nu för försäljning ute Georg Haupt byrå, "han ville inte slita på den som han uttryckte det hela", snacka om att göra "skillnad på skit och pannkaka"! En som däremot fattade situationen är ju allas våran Knut Knutsson, (Antikrundan) han hjälpte till så att byrån låstes upp och jag kunde ta de fotografier som jag hade fått i beställning att göra för min egen konditionsrapport! I det stora hela så är det många som borde gå "etik och säljkurser" inom Antik och Auktionsbranchen. Fick för en tid sedan frågan varför jag inte själv ger mig in i "branchen" på heltid, mycket enkelt, jag är en "konstnärsjäl" som vägrar att ha huvudet för långt upp i röven på folk som jag inte gillar. Finns så mycket snobberi inom detta ämnesområde så man mår riktigt illa ibland!
Fast nu skiter vi i det, titta på den översta bilden och klicka på den för förstoring. Så mycket vackert på en gång, 1700-talet när det är som vackrast, ja sedan sitter det en annan fin "sak" i en av stolarna, det är faktiskt Danskt klassiskt 60-tals design, min egen Lilla Fru!
Vid datorn som vanligt Ulv Röde alias Peter Olofsson Din Intendent i Cyberauktionsvärlden!

1 kommentar:

4U2 sa...

Ha,ha antagligen läser den kvinnan på Myrorna som plötsligt inte ville låta mig köpa några enkla söta små kaffeskedar, din blogg och så trodde hon de var av silver ... läste du det inlägget? 2kr /st stod det men människan ville plötsligt icke, icke sälja de, de var "speciella" ... hade lust att gasta åt henne ngt väl valt men mina piller gör mig slö :) Jag borde egentligen gått och hämtat hela högen med likadana skedar som fanns kvar och köpt de allihop! Men min taxi skulle inte väntat på mig ... sablars! :)
Ha en trevlig helg med fru och barn! ;)