lördag 31 oktober 2009

"Jakten på det förlösande skrattet! Del I"


Någonstans var det nog pågång redan igår! Vad då? Jo, jakten på det förlösande skrattet!
Jag känner att det "ligger på lut" någonstans i min hjärna, men det blir svårare och svårare för varje år att få det att komma ut. Förhoppningsvis så vet du Käre Läsare vad jag menar!
Ett sådant där livgivande skratt, just bara av och för "glädjens skull", visst skyll gärna på att du är trött eller full eller vad som helst bara du vet själv vad din glädje kommer ifrån och hur härligt du mår efteråt. Första gången jag hörde talas om "skratterapi" och såg inslag om det i tidningar och på TV, mådde jag mest dåligt, men nu kan jag faktiskt skratta åt själva företelsen men och det är ett stort men jag har respekt för dem som sysslar med det. Fast i sanningens namn så är det vardagshumor på högnivå när en grupp människor samlas en tisdagsmorgon för att skratta tillsammans. Om vi börjar med att konstatera att ett "Förlösande Skratt" är ett Oumberligt Ting, för det tror jag vi kan vara överens om, så har vi kommit en bit på väg. Sedan när, vad, hur och åt vad vi skrattar är en senare fråga, min jakt börjar här. Självklart så blir "nätet" mina jaktmarker!
Kom nu ihåg att det jag visar absolut inte behöver vara min humor, för som vanligt Oumberliga ger inga svar utan ställer bara frågorna. Hoppas verkligen på massor av svarskommentarer med olika länktips, högt som lågt, det här är ju "nätet"!
Kram till alla som tror sig behöva det!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Bilden ovan kommer ifrån Pause (Bara att klicka), lite lustig blev det när jag letade på "humor och skratt" så dök det upp en massa som man "inte" ska eller får skratta åt enligt de personer som skrivit de olika inläggen/kommentarerna! Vi kan väl redan här var överens om att man får väl skratta åt vad man vill, sedan kan man ju känna efter själv vad det är för typ av "skratt" och kanske eventuellt ta konsekvenserna av det och söka valfri psykoterapi!
Kvinnlig "dvärg" i röd Latexdress, vet inte om det är kul eller annars är det just det? Hittills har ingen skrattat när jag visat mig i min Gröna Latexdress! DS

9 kommentarer:

Tantans sa...

Hej
Klart att man måste skratta det gör ju livet lättare och gör oss friskare ..fast man kan ju inte skratta hela tiden men ett leende kan man ju bjuda på...fast man kan ju för faen inte le till alla en del tar det som en invit...och dessutom om man tittar vederbörande i ögonen...och då kan jag iaf hålla mig för skratt...jag kan ju inte vara intresserad av alla som kollar in mig eller hur nu kan jag skratta...hahahaha...
Men min vän jag önskar dig en trevlig och skrattig Haloween...och en härlig helg i övrigt...själv så skall jag förnöja mina boende för jag jobbar som vanligt...ha det kom ihåg
Ett *skratt* förlänger livet...du ger många skratt...kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Tack för hälsningen. Tänkte jag kunde dra en rolig historia, men jag kommer inte på någon...
Önskar dig och frun en bra Allhelgona
AnnaMaria

Susanne sa...

Hej..Jag vet inte vad du skrattar åt med denna killen får mig att skratta gott..Gör ett försök..Kram

http://www.youtube.com/watch?v=1yHE6xstOoY&feature=related

Susanne sa...

En till och denna tycker jag är sååå bra..
http://www.youtube.com/watch?v=FvM0ryhD5rY&feature=related

Susanne sa...

Eller??

http://www.youtube.com/watch?v=mWBu-oToJl4

Susanne sa...

http://www.youtube.com/watch?v=-yN8B4LaC8k&feature=related

Monika sa...

Hej Peter! :o)

Kul att höra från dej!

Förstår precis vad du menar med det "förlösande skrattet".

För min egen del minns jag allra mest den gången när jag just fått veta att jag var hjärtsjuk. Blev sjukskriven och fullproppad av mediciner. Längtade så grymt att få gå till jobbet. Och att allt bara var precis som vanligt igen.

Då damp det ner i brevlådan! Ett skämtkort, med en hälsning från mina arbetskamrater. Kan tyvärr inte återberätta vad som stod i kortet för det har jag glömt.

Minns att det var något om att skicka sin man vidare i ett slags kedjebrev. Och att man till slut skulle få en väldig massa män tillbaka. Jag skrattade så jag låg dubbelvikt över köksbordet.

Senare på dagen ringde en av mina arbetskamrater och var orolig över om dom gått "över gränsen". Det var ju en allvarlig sjukdom jag drabbats av och hon kände sig osäker och orolig.

Jag sa att det var det bästa dom kunnat göra. Det var så oväntat att dom skulle skicka mej just detta.

Och som jag skrattade. Det var verkligen förlösande och släppte så många spänningar i kroppen. Känslan är obeskrivlig egentligen :o) Jag kan faktiskt skratta åt det än idag fast jag inte ens riktigt kommer ihåg texten i kortet.

Jag är en person som har väldigt lätt att skratta. Skrattar både mycket och gärna. Man kan nog säga att jag är oerhört lättroad. Något jag tror jag har haft god nytta av i livet.

Mina döttrar och vänner förser mig med allehanda skojigheter. Det senaste är lite långt men väldigt skrattretande. Här får du länken till det:

http://www.youtube.com/watch?v=bqo9IVqAnWk

Dessa människor bjuder verkligen på sig själva. Det är viktigt! Jag vill skratta med andra, inte åt andra.

Hoppas du har lika mycket nöje av detta som jag och så önskar jag en riktigt glad och trevlig helg.

Kram

Monika

Alfahannen sa...

Hej min muntrationstörstande vän!

Skulle ha skrivit dig låmgt tidigare och tackat för dina konstverk till kommentarer, du spelar i en egen liga vad gäller detta :)

Varit lite upptagen, dock. Alla snorisar har nu återigen invaderat Alfahanne-land, och livet vänds upp-o-ner (precis som det ska vara).

Vad gäller skrattandet: Jag kan knappt tänka mig något mer helande än ett gott skratt, allt i kroppen påverkas positivt av det (åtminstone för mig). Däremot tycker jag det blivit längre och längre mellan dessa riktiga pärlor till skrattattacker. Jag tenderar att le åt saker jag förr kunde skrattat mig halvt fördärvad åt.

Kräsnare med åldern? Vet inte, kanske.
Tråkigare med åldern?? Det hoppas jag verkligen inte!
Det beror förstås hemskt mycket på hur man mår, dvs hur mottaglig man för stunden är.

Hursomhelst är skrattet mycket välkommet när det än behagar visa sitt vackra ansikte!

Skratterapi? Mycket humoristiskt i sig!

Kram på dig, och ha en fortsatt härlig helg!

Monika sa...

Mera skojigheter....

http://www.youtube.com/watch?v=iLF8J015wOM