tisdag 13 oktober 2009

"Vi ser det vi vill se!"


Ser redan nu att det håller på bli en "snackis" det här med att Ica nu har med en kille med Downs Syndrom i sin reklam, några är för och några är emot. Googla lite själv får du se!
Själv brukar jag säga att Oumberliga Bloggen inte ger några svar, fast idag är jag helt klart för!
Tycker det är"klockrent" att ha med denne unge man i reklamen, dessutom övertygad om att han är jätteglad själv och självklart så förstår han vad han är med i!
Hade förmånen under 70-talets många gånger flummiga skolpolitik vara med om ett skolprojekt, man splittrade helt sonika upp specialklasserna och placerade ut barn med olika "problematik" i vanliga skolklasser. I min klass började Anna, Simon och Maria, tre helt oförglömliga människor, alla med Downs Syndrom! Mitt liv blev inte vad det varit innan dessa härliga människor kom till vår klass och spred "glädjen och livet" till oss sina klasskamrater.
Undrar om det gjordes någon uppföljning hur detta skolprojekt avlöpte! Att det var bra för oss sk "vanliga elever" är jag med facit i hand helt på det klara med, annars hade jag nog inte heller gjort detta inlägg, men hur gick det för Anna, Simon och Maria och deras kompisar här livet, blev det bättre för dem? Om du ännu inte sett den nya Ica Reklamen så se den här !
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: För cirka ett halvår sedan kom det ut en bok om att just få ett barn med Downs Syndrom, länk till artikel om boken här i Dagens Nyheter !

3 kommentarer:

margit sa...

Såg precis för en stund sedan reklamen du skriver om.. visst är den OK!

Karin Wijk sa...

Ja, visst blev man lite häpen när man såg killen som dök upp i slutet. Inte för att jag är ovan med Downs syndrom, jobbar på ett gruppboende själv där några har just Downs syndrom. De finns ju ett sådant brett spektra på hur pass förståndshandikappade de med downs syndrom är. Vissa är nog klipskare än en sk. "normalbegåvade", så jag tror och hoppas att han i reklamen är väl införstådd vad han är med i. Min drömvärld är att alla människor ska respekteras och känna att de är lika mycket värd, oavsett kön, hudfärg eller "syndrom" etc. Och samhället tror jag inte blir bättre om man håller vissa folkgrupper "gömda" som det var för inte så länge sedan. Nej, genom bra reklam, filmer, tv och massmedia överhuvudtaget så kanske det som verkar "onormalt" blir mer "normalt. Hej och hå, nu skriver jag nog lika långt som du brukar skriva ;-) Men det blir ju så när du tar upp ett sådant intressant ämne. / Kram från fönster - Karin

Karins fotoblogg sa...

Och jag kan inte annat än att hålla med min namne. Vi är ju inte bara vänner utan också kollegor! :)

Kram