onsdag 17 mars 2010

"Att vara en modern Viking är ett helvete! Samt en Award!"





Svettas faktiskt själv nu när jag ska göra detta inlägg, hur ska jag få ihop allt? Ja, det ordnar sig jag tar det ifrån början!
Uppriktigt hur töntigt är det egentligen med att kalla sig Viking och åka omkring på Vattenskoter, jag det är faktiskt lika töntigt som att åka Motorcykel och tro sig vara Viking!
En riktig Viking har egentligen bara tre transportalternativ gå, båt eller häst. Ja, visst blir det en liten jobbig sanning, men jag jobbar på det! Vi köpte ett litet hus på landet för några år sedan som bara står och väntar på att få utvecklas till en riktig Vikingagård, angränsande mark ägs av Svenska kyrkan och de var vid kontakt beredda att sälja lämplig mark till en hage, tillskottsmark som det heter så billigt att man inte borde tala om det här!

Ja, nu till "sanningen" eller problematiken, kalla det vad du vill. Jag måste ju ha en stridshäst, ett absolut Vikingakrav. Fast hästen måste ju fungera inte bara på fåniga "Medeltidsveckor" utan även i vardagen. Nordsvensk är ju nästan ett måste, funderade på Islandshäst , visst är de starka och orkar med mig, men mina ben släpar nästan i marken! Det får bli en Shirehäst, min granne har en sådan, vilket djur, min ska självklart heta Sleipner om det blir en hingst eller Åsa om det blir ett sto. Det måste bli en Shirehäst då min tävlingsvikt med skydd och tillbehör hamnar på lite över 160 kilo, är man Vikingahövding så är man!
Ja, det är mycket som en modern Viking behöver ta hänsyn till, djurskyddsregler bl a, så jag måste ha två hästar i hagen. Självklart är den ena min och den andra är ett sto som jag döpt till "Lustan". Lustan är dessutom en "levande Award" till Boije med den livsbejakande fina bloggen "Hemliga trädgården" Varför jag döpt din Kusen/Awarden till Lustan är kanske en enkel gåta?
Vid datorn i Kvalens Tid som vanligt Ulv Röde!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Låter som en alldeles utomordentlig idé, att skaffa en häst. Men jag antar att du skippar rustningen, skull tro att det blir lite mycket tynd för stackars Sleipner att bära. En Shirehäst kan väl i och för sig bära en hel den, men jag antar att din yxa är en best. Kankse tom blir så att man får passa sig? Kanske bäst att göra som Karl den skallige och utropa en bön; A furore Normannorum libera nos, Domine (För nordmännens raseri, bevare oss, milde herre Gud!)
Gillar namnen från den gamla goda tiden, Rollo, Magnus Barfot och så min favorit, Karl den enfaldige:)
Lycka till på era framtida färder.
Ha det bra.
Ingegärd (fordom Camilla)

The Secret Garden sa...

Ja jag får tacka så mycket! En riktig häst är ju riktigt suveränt! Och en Shire, det är stooora hästar det. Har ridit på två sådana, ja alltås inte samtidigt, men samma dag. En var 185 cm i mankhöjd. Klarade faktiskt att ta mig upp utan stege eller stol. Det var en upplevelse vill jag lova att galoppera på den, som att sitta i en jättegunga ungefär. Tur att de var snälla för man är "ganska" så liten som människa tillsammans med en sådan gigant.
Den här hästen passar mig nog bra för jag är ju kommen från en gammal krigarsläkt! :) Tack och bock!

The Secret Garden sa...

Javisst! Såg ju den sista hästen på bilderna..och jaa snacka om häst! Tilltalar mig mycket mer är Shire. Misstänkte att det var en lusitano men tänkte att Shire var Awarden, liksom.

Dessa hästar, lusitano, andalusier och frieser med för den delen, får mitt hjärta att klappa. Både av ren känsla och att "nu ska vi visa dem", upp på hästen och "ta" dem, liksom. Nån slags stridbarhet med skönhetskänsla.

Jag ska stalla in den där lusitanon i mitt stall och hoppas att han kommer överens med min lilla (stora) islänning. (vilken också är en liten historia för sig för på Island gav de honom namnet Solon vilken var en egensinnig och stor kung på Grekland för länge sedan)