söndag 8 februari 2009

Drömmar kontra verklighet!


Efter mitt inlägg om drömmarna om ett riktigt fint och stort hus fick jag ett sådan fin kommentar från Annika Christensen http://www.naturligating.blogspot.com/ (verkligen stort tack). Den tog mig snabbt tillbaka till verkligheten , inte abrupt eller som en kalldusch utan mer som en fin övergång och där är du och jag nu.
Utanför familjen Olofssons sommarställe i Uppland, skäms lite att jag svek "byggden" och var i Frankrike förra sommaren, det är här jag hör hemma, bland
råmande kor, öronbedövande fågelsång och hela floran av alla Lineés namngivna blommor.
Snart kommer floran av trädgårdsbloggar att riktigt explodera och jag har inte mycket att skryta med när det gäller trädgårdplanering, har grävt upp lite Lupiner i olika färger och planterat i det "värsta" groparna och de har tagit sig vill jag lova.
Lite kul är att en dag när jag låg i hängmattan och läste så kom det en familj gående på din lilla vägen som leder förbi vårt hus, Pappan var precis som jag en riktig "Messerschmidt" (Ja, jag vet det heter Besserwisser) och talade högt och tydligt om för sin Fru och sina barn att här hade vi ett riktigt exempel på ett Uppländskt soldattorp från 1800-talet!!???
Intressant tyckte jag som låg lite i skymundan och vilade i hängmattan, det står 1981 på byggnadsritningarna och "klackarna" på gavlarna är ganska typiska 80-tals prylar, men jag har säkert fel, han var ju så kunnig. Lupinerna visade också att huset var gammalt då man förr i tiden planterade sådana, berättade han för sin familj. Ja sådant kan livet vara, ha en fortsatt trevlig helg alla bloggvänner, tidningen kom just i brevlådan så nu är det frukostdax. Vid datorn Peter Olofsson som vanligt!
PS: Hoppas verkligen inte att det står något i tidningen som jag känner mig nödgad att skriva om, både för Min och Er skull(ler). Fotot på lupinen tog jag med 150:- kronors digitalkameran som jag tidigare berättat om! Glöm inte att klicka på bilden för förstoring, stirra blint på den och känn sommaren och kanske även lite brännande sol i nacken.

3 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Kära du!
Tack för att du tog dig tid att titta in och skriva en kommentar hos mig. Hur många kommentarer jag än har så är det alltid kul om du lämnar ett avtryck efter dig.
Det är en hel del som tänker, äh hon har så många kommentarer så jag lämnar ingen. Trist för alla kommentarer är OUMBÄRLIGA, de betyder väldigt mycket när man sitter och jobbar ensam hemma utan arbetskamrater. Snar kommer tiden då det är dags att åka ut i trädgårdar och du träffar jag mer folk och får mig en pratstund.
Men just nu är det extra kul med en liten hälsning. Man kan bara skriva Hej.
Ha en bra dag och jag älskar lupiner.
Annika

LillaFlisan sa...

God morgon!!!

Jag vet klockan är närmare 12 men här har hela familjen (datorn inkluderad) haft morgonmys i sängen. vi har hunnit med både frukost, film och surf men nu är det slut på friden....Dotterns kompisar ringde så snart invaderas huset av andra tonåringar och det ska väl spelas elgitarr antar jag!
Dottern går ju i musikklass så det mesta handlar om musik. Ena dagen spelar hon punk och rock på elgitarr med kompisarna och andra dagen barockmusik med sin ensamble på sina träflöjter!!!
Det är kontrasterna som gör livet intressant eller hur!!

Dottern har dessutom fått upp ögonen för mammas och pappas musik.
Ebba grön ,Imperiet, clash och Beatles varvat med wreeswijk...
Allt i en salig blanding....

Du undrade om mina punkfavoriter och det är utan konkurrens Ebba Grön.....(Thåström min ungdomsidol....Han, som ingen kunde mäta sig med...)
Sen gillade jag även sex pistols men framför allt the Clash (kanske mer ska än punk, dock)
London var ett stående inslag i mitt tonårsliv.
Andra svenska punkband blev det inte så mycket av....
Det var liksom Thåström über alle! KSMB, lite grann. Lyssnar nu ibland lite på Johan Johansson och Alonzo är en klok föreläsare jag "lyssnat" på några gånger.....

Min uppväxt bestod däremot mycket av "uppfostringsmusik" = proggmusik.... Jag är ju uppvuxen på 70-talet av väldigt politiskt intresserade föräldrar. Så det blev MYCKET Afzelius, (mitt hjärta, den bästa!) wihe, och Janis!!!såklart Ebba och Imperiet förstås....
Nu mera lyssnar jag på samma musik fast några nya har tillkommit...Stefan Sundström, Lars Demian, Winnerbäck... Melissa Horn rullar just nu i media playern...Maritza Horns (om du minns henne)dotter.
Visor med bra texter......

Hoppla, nu blev det lååångt!!!

En riktigt trevlig sönda till dig och familjen!!!

Kram

Flisan

Anonym sa...

Hihi, den var fin :)