onsdag 25 februari 2009

Outgrundliga äro googlandets vägar.............


© Eivor Rasehorn

Ja, som sagt outgrundliga äro googlandets vägar. Har just läst igenom nästan hela Svenska Dagbladets morgonbilaga, ja, det kanske är en sanning med modifikation men cirka en timme har jag ägnat åt läsning medans en god frukost intagits, har minskat på sockret ordentligt, trist men det fungerar.
Det som slår mig är att Victoria och Daniels fölovning är helsides uppslag och artikeln inne i tidningen är bland de mest genomarbetade artiklar jag sett. Varenda detalj om förlovningen, boende, giftemål, Daniels släktingar mm nagelfars in i minsta detalj. Jag tycker om att läsa när artiklarna blir levande för mig och två saker får mig att le och småskratta lite för mig själv.
Att Svenska Dagbladet har en royalistisk grundsyn går inte att missa, men det är inget som de på något sett försöker dölja. Ja, vad är det som är så kul då. Jo, att Prins Daniel är friskvårds medveten låter fint, men att kungen är det och dessutom miljömedveten också då blir det humor på allvar. 2 gånger i livet har jag i "bevakningssammanhang" stått precis brevid Hans Majestät själv, vid bägge tillfällena storrökandes. Hovets repsentations jakt sker i princip uteslutande med "blyamunition" samt att kungens lilla båt "Polaris" är byggd helt i ädelträ.
Klokt nog så ligger den förtöjd i Frankrike, det blir mindre "stohej" då eftersom Frankrike forfarande köper in de största mängderna ädelträ från Afrika eller rättare sagt från sina forna kolonier. Att han sedan kör Ferrari istället för Volvo och Saab är en annan sak värd att notera, Daniel, Carl Filip och sessorna kör Lexus, riktigt illa måste jag säga. Nu ska jag inte plåga er med mer om hovets och säpos fordonspark men ska vi har "Monarki" och repsentation i ordets rätta bemärkelse då finns det mycket att önska. Fick fin respons på mitt inlägg igår om att inte reta upp sig för mycket, men det här med Monarki är något som jag kan "diskutera" ganska högljudt ibland men jag kan inte säga om jag är för eller mot. Bröllopet nästa år kommer ge större skatteintäkter än vad det kommer att kosta skattebetalarna och turismen kommer att öka, finns klara siffror på det på Handelshögskolan. Själv ska jag lära mig sticka och så ska jag göra/sticka ett par "babysockor" till Prinsparet, har ju ett år på mig att bli klar, det blir en blå socka och en rosa för att gardera mig, sedan för att få lite nationalistisk känsla så ska det bli tofsar i gult och blått på sidorna, påstå nu inte att jag är färgblind.
Riktig roligt blir det i artikeln idag när man intervjuar Gunilla Mitchell vd på Västssvenskaturistrådet, citat:
-Jag utgår ifrån att smekmånaden kommer att firas i Västergötland. Vi har många spännande boendealternativ, bland annat kan man bo i träd, säger hon och tillägger att hon är mycket glad att hennes landskap får Daniel till Hertig.
Ja, det var lite funderingar kring Victoria och Daniel, men självklart så säger jag också Grattis och att de är lyckliga behövs väl inte ens kommenteras. Fast en tanke slår mig Beatrice Ask har signerat att regeringen godkänner det hela tillsammans med Alfons Åberg dvs vår statsminister, det är humor det, på riktigt hög nivå(ler).
Jo, det här med googlandet skulle ha lite bilder på Prinsparet men jag tror alla kommer få nog av det sinsom tid. Sedan läste jag också en artikel att de Polismän som poserade nakna med vapen i samband med en fest, får gå tillbaka till "yttre tjänst" det är inte riktigt klart än om de får bli Piketpoliser som var dessa unga mäns stora dröm. Skulle lagt in en bild på en naken manlig Polis med en rejäl revolver (riktig pistol kan tilläggas för de med livlig fantasi) men så kom jag på att min 77-åriga Mor läser bloggen och hon är lite känslig, men Morsan om du är nyfiken så får du "googla" fram lite bilder på egen hand.
Polisbilderna var som sagt inte lämpliga på den här bloggen, men varför inte gå till ett annat uniformsyrke. Efter det förra inlägget har jag nu blivit så "gullig och snäll" att jag bara vill visa fina saker och vad är inte då helt Oumberligt på en blogg där de flesta läsare är kvinnor, om inte en Brandman med Katt, "gulligt men lite pirrigt ändå"? Eller vad säger ni, är jag fördomsfull? Det står jag för i sådana fall, har under många års tid fått ett tiotal brandmannakalendrar varje år och på min dåvarande kvinnodominerande arbetsplats har det utbrutit "upplopp" när jag kommit med dessa. 51 kvinnor och 3 öppet homosexuella män som "slagits" om min gunst för att få dessa Oumberliga Klenoder, förstår ni vilken makt jag hade(ler). Under mina år på denna arbetsplats så stals också kalendern två gånger från anslagstavlan i vårt mötesrum. En beteéndevetare skulle älskat att få doktorera på våra veckomöten nästföljande veckor när "vi" avhandlat "stölden" och kränkningen av den gemensam egendomen(ler).
Ja, livet är härligt ibland, Eivor Rasehorn heter den duktiga fotografen som tagit billderna på de fina katterna och de "gulliga" brandmännen. Länken nedan går till bokförlaget som säljer boken där dessa bilder finns, men den är sedan länge utsåld, men tänk om jag har några stycken och kanske skulle lotta ut dem här på Oumberligating bloggen, men så dumt och fördomsfullt av mig det finns väl inga här som skulle vara intresserad av en sådan "tramsig bok, med en massa svettiga karlar" (citatet har jag direkt plankat av den kvinna som stal den ena kalendern).
Ha en fin dag, Ni är bäst med vänliga och hjärtliga hälsningar från Peter!
Hej! Nu kommer det ett tillägg till ovan, det har nu gått en timme sedan jag gjorde inlägget ovan, har fått ett mail om intresse på jernsaxen@live.se om böckerna jag nämnde, hm, intressant.
Vi får se vad som händer, för er som vill ha mer brandmän så klicka nedan på Youtubeinslagslänken nedan, var det inte lite mer humor och fart på schlagerfestivalen förr så säg?

11 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Tycker nog att det ska bli festligt med lite kungabröllop i Sverige nästa år. Lite flärdfullt sådär... Och jag njuter av dina bilder med sommarblommor i bakgrunden :) Katter är inte min grej... mer hundar. Fast brandmän däremot... *ler*

Ha det bäst!

Design i tid och rum sa...

Godmorgon ..nu när jag vaknade tänkt jag ;"vad i helv...har jag skrivit och predikat till Peter?
ångrar mig att jag skrev.
Som om jag vår en super psykolog.hi hi..
Jag har jobbat med min projekt till sent på natten igår kväll,så mellan pauser svänger jag in på någons blog.
Jag var trött och det blev resultaten.
I din inlägg idag håller jag med om allt du skriver (min man har samma åsikt som du),men vad ska "lilla människa" Jag menar vi oss ..göra.?
Ju,det finns mycket men det krävs för mycke, och ingen har tid,ork, till det i vårt korta liv.
och jag säger samma sak som igår:" man kan inte få rät alltid,och att allting ska vara bra - Vår inre dialog ska säga ...nu vill jag vara lycklig"
Det låter löjligt och för enkelt men så är det. Man ska bar bestämma sig för det.

Nu sticker jag och lovar att inte predika mer..du är en god kille och vill väl och just sådana blir påverkade av alla oretvisor..kramar Dadda

RANA sa...

"... och vad är inte då helt Oumberligt på en blogg där de flesta läsare är kvinnor, om inte en Brandman med Katt, "gulligt men lite pirrigt ändå"? Eller vad säger ni, är jag fördomsfull?"

Hahaha, vad roligt. Det är möjligt att jag är en udda fågel eller helt enkelt fel målgrupp. Men mjukmacho män som ser hyfsat obekväma ut och dessutom har pälsdjur i famnen!!!!! Jag kan möjligvis gå med på gulligt, men knappast pirrigt. :-) Men det var rart att du bjöd dina läsare på detta. *ler brett*

By the way, inte för att bilden på DiLeva nedan är så pirrframkallande heller, men där har du ju i alla fall en vacker människa.

Flaggan i topp!
Rana

Anneli sa...

Pirrigt vet jag inte men *LE* gör man gärna - snyggt att titta på kan ju aldrig vara fel - Macho,lite skit och så en smula gull på det...javisst...
Men gillar oxå DiLeva - är kanske lite mer tänka och sväva...har varit på hans senate konsert - var väldigt givande, tankfull och roligt...man känner sig glad och lyckligt svävande i det blå efteråt, men dimper ganska snart ner på jorden igen.....man skulle kunna komponera ihop nåt eget passande men det blir väl alldeles för tråkigt i längden, - Du kommer bara att sakna nån att gnälla på sen iaf säger The Man..jaja..

Ha det bra/Annelie

rosenskära sa...

Herre min skapare vilken svada han har den här Peter! Känns som att man sitter och gapar och kippar efter luft för att inte missa något av allt det du får ur dig!

En riktigt rolig och annorlunda blogg! Tack för din kommentar, här känns det som att man kan använda sin yttrandefrihet till max!

Lena

Vit Spets sa...

Halloj där!
Tack för din kommentar, kul att blogga runt lite... Nu är jag här & kikar in hos dig :)
Babysockor i rosa & blått med tofsar låter som en jättebra present :)

Önskar dig en härlig kväll
//Siv

Syster vit sa...

Jag har inget emot ett bröllop mellan Viktoria och Daniel, det ska bli kul att se. Det är härligt att dom äntligen kan få varandra. Lite romantisk är jag nog...men bara lite. Hälsningar Liselott.

Ninas Drops sa...

Hei du.
Takk for hyggelig kommentar inne på min blogg.
Så fint å se en mann inne her da. Tror du er den første jeg vet om...
Du spurte meg om bøker på topplisten her i Norge...Da tror jeg du dessverre har spurt feil dame du.. Er virkelig ikke god på bøker dessverre.
Ok.
Ha en fortsatt fin kveld.
Hilsen Drops som droppet innom deg.

RANA sa...

Hej igen.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta av det du skrev hos mig (avhopp för att ni inte gnällde på livet tillräckligt mycket, mina ord, kanske ej dina). Så tråkigt. Men man gör ju som man väl, även uptajta damer.

Och nu ser JAG att min kommentar ovan låter rätt dryg. Inte meningen. Jag log brett medan jag skrev den, men det syns ju inte. Och när jag ändå är på detta sällsynta ödmjuka humör vill jag tillstå att brandmannen överst kanske trots allt inte ser så obekväm ut. Det gör däremot katten som han håller på att strypa... *fniss* Har du sett det?

Du (eller snarare lilla frun) talar om älgbett. Då ska ni veta att gasellsparkar inte heller är några roliga saker. Eller för att citera Greger i NileCity:

"Ja kanadagäss är inga reeenliga djur, sörru".

Haha, titta på klippet om du vill:
http://www.youtube.com/watch?v=-mZ4kqHs3-c

OBS OBS OBS. Lägg inte upp den på saxbloggen. Då slutar ALLA damerna.

;-)

Kram, R

Om denna kommentar känns oseriös ska endast jag lastas.

:-)

FåFängans Hem sa...

Tjohoooo!!

Nu e jag på banan igen! =) Finally I say! Det var en pärs men nu är den över hihi. Så nu sätter vi fart igen med inlägg varenda dag :)

Åh vad e det för kisse du visar? En maine coon?

Japp trätrall är kanon att landa på efter en dusch. Idag har vi dock vanligt kakel i vår andra lägenhet det funkar det med.

Ha det så bra MR!

Hannele på Hisingen sa...

Monark-cykel borde duga fint.