tisdag 5 maj 2009

Porrsurfa på jobbet, men vad gör de andra!


Tycker om att vända på saker så min fundering så här innan läggdags blir inte så mycket på "lirarna" som porrsurfat upp till 75% av sin arbetstid. Att det ligger ett stort problem i det kan vi alla vara överens om. Min stilla undran är nu vad sysslar de andra med då på LFV. Trots att jag i många år arbetat åt en inte alla gånger effektiv myndighet så kan jag med bestämdhet hävda att om jag hade en "arbetskamrat" som "porrsurfade" 75 % av sin arbetstid då skulle jag märkt av det, kanske inte första dagen, men efter ett tag så skulle de bli uppenbart om inte arbetsuppgifterna sköttes korrekt.
När det nu avslöjas enligt en artikel i Svenska Dagbladets Nätupplaga http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2841079.svd att 8 anställda har porrsurfat eller surfat 75 procent av arbetstiden, inställer sig en intressant fråga? Är det porrsurfandet isig som är problemet eller har vi ett ännu större dolt problem här. Jag gillar inte ordet dålig moral utan vill istället kalla det taskig och dålig stil på alla fronter, jag vill inte mötas av rödblossande kollegor när jag kommer in på deras rum. Förbud vet jag inte, men i anställningsavtalen så är det bara att tala om vad som gäller så det är klart för alla, sedan kan man diskutera vad är egentligen porr. Barnporr tänker jag inte ens nämna, är man intresserad av det så står man utanför all diskussion I min värld så gör man processen kort med sådana personer.
Men jag är mer oroad och fundersam över att mina skattepengar kan slösas på detta sätt. Nu kommer LFV vinst i huvudsak ifrån flygavgifter och jag flyger inte så det är inte direkt mina pengar som går åt, statligt bolag är det i vilket fall som helst. Chefspersonerna på denna myndighet borde se över personalens motivation och se vad det har för sig på dagarna. Eller annars är det just ledande personal som sysslat med sådant de inte borde göra. Myndigheter har en tendens att vara självgående utan någon direkt ledning, finns många exempel på det.
Som sagt en stilla fundering innan läggdags av Peter Olofsson!

Inga kommentarer: