fredag 29 maj 2009

Viking Sally Östersjöns Titanic!


Har ni sett på väderkartorna i alla dagstidningar, fullt med solar överallt, okej, igår var det faktiskt fler solar på väderkartorna än vad det är idag och igår var de dessutom ännu rödare.
Som vanligt när det äntligen närmar sig helg så friseras "toppenprognosen" till att bli "ganska okej väder"! Jag tänkte "blogga in hlegen", hur jag menar, enkelt, jag sitter här och bloggar och gör inlägg tills solfan börjar lysa ordentligt över Stockholm, genom min ännu neddragna persienner så ser jag att ljuset är på gång. Som sagt jag bloggar på så får vi se vad som händer helt enkelt, "du ska inte tro det bli sommar i fall att inte någon sätter fart"!
Börjar med ett inlägg om en sak som jag funderat på! Tankarna har funnits hos mig i många år men aktualiseras igen med en nyöppnad utställning om Titanic. Läs mer om denna utställning i Svenska Dagbladet på http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2965309.svd
Var nyligen på ett av Stockholms Auktionshus visningar där det fanns flera föremål ifrån Titanic till salu. Min fundering är följande, när är det okej att börja "frossa" i en katastrof som förlisningen av Titanic var? Att det nu inte längre lever någon som var med om när Titanic sjönk gör ju att det är helt okej i det fallet känns det som, men trots allt så år/var Titanics vrak en grav som man nu "plundrat" i och med bärgning av en massa föremål under de sista åren.
Funderingarna rör sig också lite kring när börjar de första föremålen runt Estoniakatastrofen cirkla runt på marknaden. Egentligen så gör de redan det fast mer i indirekt form, som dekalen ovan, föreställande Viking Sally som Fartyget hette innan det blev "Estonia". Dekalen på bilden har jag haft i min ägo hela tiden. Uppriktigt sagt så vet jag inte hur många gånger jag åkt över Östersjön med denna båt. Många, många bloggare kan säkert dra sig till minnes det glada 80-talet, glada kryssningar, firma konferenser, ja, tänk efter om inte just du har "vaknat i fel hytt" på denna båt! Tanken som slår mig är ju att båten var lika illa konstruerad hela tiden, så hade det varit dåligt väder under dessa resor så hade man själv kunnat bli en del av den framtida historien. Undrar vad min klocka skulle gå för på en auktion om hundra år när den "bärgats" ur havets djup! Som sagt bara lite funderingar så här i väntan på solen. Min fulla respekt och mina tankar går till dem som hade anhöriga på Estonia, att det inte blev en bärgning direkt är bara att djupt beklaga, men när det nu är som det är så hoppas jag verkligen inte att denna "grav" blir plundrad och människors ägodelar blir auktionföremål i någon slags romantiserad form av en katastrof som både Estonia och Titanic var!
Som sagt det var bara en Oumberlig tanke i väntan på solen!
Ha en verkligt fin helg på alla sett och ha inte dåligt samvete om du går på Titanicutställningen, men visst kan man prata om den i lite djupare ordalag med exempelvis sina barn!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan tycka det är okej att ta grejer från själva båten. Men inte från de privata ägodelarna. Kanske är det som att skruva handtagen från kistan. Titanic OK, Estonia NEJ. På något sätt är det mer tillåtet när det förlöpt så lång tid som med titanic. Tänkt om jag skulle hitta en orörd gammal vikingagrav med värdesaker i. Då skulle jag mera tänka på hur man skulle göra med fyndet än på att jag plundrar den gamle ulvens grav. Synd för han men livet går vidare. Människan är och förblir ett rovdjur när det väl gäller.
Hälsningar Ronny

a sa...

Njaa... jag som inte tror att gravPLATSEN spelar så stor roll. Det är ju inte DÄR man fortsätter "leva". Själen som sådan "flyger" överallt. Gravplatsen har sitt syffte att vara ett plats där de sörjande kan symboliskt möta den avlidne. Jag kan personligen tycka att gravplatser är ganska onödiga egentligen, men... ja... Om jag ville någonting med Estonia så är det att ta upp vraket och utreda vad var det som hände... om inte det är för sent. Och på så sett möjligen kunna undvika i framtiden en likadan katastrof.
Ha en skön helg du med!
Kramkram:)