onsdag 4 februari 2009

Megapixelbild av Obamas invigning


Det här blir ett annorlunda inlägg, men jag gör det för att göra min Kompis Ronny glad och alla andra fotofantaster som ännu inte upptäckt denna fantastiska bild. Klicka på länken nedan och du hamnar helt rätt. Vill bara tala om att min Gotlandsbild nedan togs med en kamera med 3,2 pixels (ler) Ha nu en trevlig kväll alla fotofantaste och kom ihåg att på 1700-talet fanns det inga kameror och det gick ju bra det med( retas bara lite är avundsjuk på alla som kan den nya tekniken).
Som sagt ha en trevlig kväll och ett stort tack till Ronny ( Jernsaxens officiella fotograf) för tipset mvh från Peter Olofsson!
UPPDATERAD Att det togs många bilder tisdagens inaugurations-process av Barack Obama vet vi redan. Men den här bilden är något alldeles extra.

UPPDATERAD: Nu kan du använda samma teknik som David Bergman! Kolla in här!Fotografen David Bergman hade tidigare fotat fem presidenter och stora evenemang som OS, Super Bowl och Live 8. Men när han skulle fota när Barack Obama svor presidenteden i förra veckan var det något speciellt. Det enorma panoramat som fångat många av de två miljoner människor som samlats för att se processen består av 220 bilder tagna med en Canon G10 som tillsammans ger en upplösning på 59783 x 24658 pixlar, eller 1474 megapixel. Han har inte tagit bilderna för hand utan med hjälp av en Gigapan Imager som han satte fast i ett räcke på pressläktaren. Det tog sedan sex och en halv timme för hans bildprogram att sätta ihop bilden som i tiff-format stannade på nästan två gigabyte.

7 kommentarer:

Anna of Dallas sa...

Tack för din kommentar på min blogg. Nej, jag hade inte sett den där bilden. Det var ju helt otroligt. Jag zoomade in och zoomade in. Wow!

LillaFlisan sa...

Oj, här radar du upp intressantare och intressantare inlägg på varandra......

Tyckte särskilt om inlägget om boken..... Visst är det svindlande att tänka på vem som hållit i ett föremål eller vad det varit med om... Människoödena runt saker....

Ang. min tennask: Det finns en liten stämpel under den men jag tror inte den är från tiden.... Snarare från nyrokokoperioden i sådana fall.... stämpeln är otydlig och jag ser ingen årsbetäckning så sannolikt är den inte svensk...

men jag har ärligt talat INGEN aning alls!!

Kram

Flisan

Anonym sa...

Där ser man. Det blev mycket tankar och text utan att det kom med i kommentaren här. Jag skrev ett inlägg som helt plötsligt försvann. Sånt är aldrig kul. Är man halvsenil som jag så blir det urjobbigt att skriva det igen. Klaga klaga. Konstigt är bara att det alltid är när man är färdig som det strular. Varför aldrig i början? Jag länkar till www.hdrsoft.com för de som vill experimentera med den kamera de redan har. Kanske väcker det ditt fotointresse till liv. he he. Hälsningar Ronny

oumberligating sa...

Hej Anna of Dallas! Kul att du gillade bilden, idén kommer från Anonym Ronny längre ner i kommentarslistan, han ger fler tips där, ha en bra dag mvh från Peter!

oumberligating sa...

Hej Flisan! Ja den blev lite spännande din tennask, har suttit och letat lite i några databaser på tenn, finns mycket liknande men inte just den, letar vidare så får vi se, tycker sådant är kul, även fast det är nyrokoko, ha en bra dag mvh från Peter!

oumberligating sa...

Hej Ronny! Var inte ledsen det har hänt mig också satt alldeles nyss och skrev en jobb ansökan, klantade mig så mitt personliga brev just för det här jobbet som jag sökte försvann och jag som just skrivit att jag är "kunnig på data", ja, synden straffar sig själv, ha det bra vi hörs och ses mvh från Peter!

Fru Pusselbit sa...

Håller med om att det där var riktigt otroligt... vad det går framåt och det hemska är att man inte riktigt hänger med i all utveckling... ;)