lördag 27 februari 2010

"Dröm ordentligt för i helvete, människa!"






Uppriktigt! Jag har inte så många vänner varken i bloggvärlden eller på riktigt och jag tänker inte heller skaffa fler om det blir på bekostnad till min ärlighet/uppriktighet!
Med ärlighet/uppriktighet så menar jag inte att i tid och otid "tala om sanningar" för sin omgivning, men däremot om någon frågar och vill ha ett uppriktigt svar då får du det av mig!
Fast idag och några inlägg framåt så ska jag faktiskt göra ett undantag, ett ordentligt sådant faktiskt under rubriken "Dröm ordentligt för i helvete människa!"
Under den gångna veckan så har jag på flera håll kommit i kontakt med folks förmåga att just drömma och fantisera eller egentligen den totala avsaknaden till den förmågan rättare sagt!

Först var det ett radioprogram där folk fick tala om vad de skulle göra om de vann 100 miljoner, 92 procent svarade att det skulle spara och ligga lågt! Men ärligt! Vad i helvete är det för fel på folk? Spara och ligga lågt? I väntan på vad?

Sedan hände ytterligare en vansinnig sak, vi pratade om det här på jobbet och efter ett tag så fick jag faktiskt igång de "mentala krymplingarna" jag jobbar med! Det blev lite fantasier som att resa till Kanarieöarna, köpa en bättre begagnad Volvo, ny alltan till stugan? Oj!
Rekordet tog Erik, den mest fantasilösa människa jag träffat, vet ni vad han sa till mig på fullaste allvar! Peter om du vann 100 miljoner, skulle jag inte kunna få en miljon av dig?
Då var jag tvungen att gå ut och kyla ner mig i snön!
Att vara så djävla fantasilös så att man inte ens kan drömma om att vinna egna pengar utan t o m i fantasin måste "vigga stålar" av andra då är det illa!

Här och Nu börjar Peters Fantasiskola, kanske du inte behöver de det, då är det bara att hänga med och bjuda på egna fantasier, antingen på egen blogg eller här i kommentarsform!
För dig som helt saknar egna fantasier och drömmar så går det bra att följa med här!
Ja Vänner då kör vi alltså igång med Peters Fantasiskola. Spegreglerna är enkla, fast din Drömbudget ligger på 100 miljoner! Räcker inte stålarna så får du helt enkelt fantisera fram mer! Jag börjar på 100 miljoner så får vi se hur långt det räcker!
Då startar jag, håll i dig, för pengarna kommer "rinna mellan fingrarna!"

För en tid sedan var jag och gjorde lite reparations jobb på detta hus i Djursholm, en "närförort" till Stockholm! Enkelt sagt jag trivdes redan ifrån början i detta hus, ljust och rymligt precis som jag vill ha det!
Nu är det till salu, pris 23 miljoner, jag bjuder 20 jämt inte en spänn över, huset håller på att topprenoveras och jag beräkanar att det går åt cirka 5 miljoner för att få riktig fason på det hela!

Någonstans måste jag ju bo nu när jag ska fantisera hela dagarna, när jag köpt den här kåken så är boendefrågan löst, helt klart! Ja, nu har jag 75 miljoner kvar, de ska jag "bränna" i de nästkommande inläggen!
Nu lite fakta om huset som är till salu via http://www.skeppsholmen.se/ , bilderna är också därifrån.
"Förtrollande villa uppförd 1908 i nationalromantisk anda om 677 kvm varav 635 kvm i boarea. Sjönära läge i attraktiva Svalnäs med sjöutsikt över Stora Värtan. Denna sagolika fastighet har nyligen omsorgsfullt renoverats, där man bevarat och tagit fram över 100 år gamla detaljer samt förberett och installerat all tänkbar modern teknik. Det har lämnats utrymme för köparen att påverka sitt boende, det är förberett för kök och badrum för att inredas som man vill. Det finns färdiga förslag på både kök och badrum. Terrasserad tomt om ca 2.000 kvm. Tillfälle att färdigställa ett privatboende i yppersta klass. Huset har bergvärme och vattenburen golvvärme, därav låga uppvärmningskostnader i förhållande till sin storlek. Närhet till, båtklubbar, tennis, golfbana, skola och dagis. Det finns även möjlighet att köpa angränsande tomt om 2.000 kvm.
Storlek:11 rum varav 5 - 6 sovrum om 635 kvm, biarea 42 kvm
Tomtarea: 2 000 kvm
Pris: 23 000 000 kr /bud."
Ja, som sagt nu hoppas jag att jag hjälpt till och dragit igång fantasierna och drömmarna! Vad drömmer du om?
Hur skulle ditt hus se ut? Kom nu inte med några futtigheter, nu drömmer och fantiserar vi rejält! Hälsa och sådant skit, struntar vi i, i drömmarnas värd är vi alla friska i från början, så kläm i nu!
Ha nu riktigt fin Lördag!
Kram till de som känner att de behöver en!
Vid datorn din "DrömMaster" Peter Olofsson!

17 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Själv skulle jag köpa mig ett litet Palazzo i Venedig, ta med mig lite gammal svensk allmoge, samla konst, ta dit vänner som behöver vackra vyer och gott vin. Åka hem ibland för att arbeta bara för att det är roligt.
Är pengarna slut nu? Nä, det är dom nog inte för mamma måste få en del till alla "sina barn" i Rumänien så dom kan få det bra.

Med varma hälsningar Eva S.

Uttan sa...

oj oj här i trakten får Du en hel herrgård med skog för 2,5 miljon.

Och det är många Stockholmare som flyttat hit till vår lilla by och köper de stora villorna som Vi tycker är svindyra.
Just nu finns en fantastisk fin går till Salu får över 1 miljon och den är nyrenoverad och bara så fint.Med uthus jordkällare osv.
Så uj uj vad pengar Stockholmarna tjänar på att pendla några mil ;o)
Och den friska lantluften e helt gratis....

Ha en fin helg och fortsätt drömma.
Det gör Jag hela tiden.

Kram!

Bibban sa...

Tack för ett härligt inlägg, konstigt men vi pratade om samma tanke vid frukosten i dag. maken säger att: om jag vann 60 miljoner då skulle jag köpa en Halbarassy 50fot. VA? sa jag, räcker det inte att vinna 1 mille ? pengar är till för att göras av med..man får inget med sig när man dör;)))

Anonym sa...

Härligt med ett oväntat besök i sinnlighetens tecken, så här på morgonkvisten.

Din blogg är bara så himla speciell & cool, och äntligen en man i denna ultrakvinnliga sfär (jamenvisst kan det vara en personlig fördom...). Skall genast gå in och kika på din hustrus blogg också! Tack snälla för titten!

Agneta, Österlen

Anonym sa...

God Morgon!
Jag skulle börja med att dela ut tre mille var till de närmaste utanför vårt hus så att de själva skulle i fullaste glädje kunna ta del av min glädje. 3x5=15..
Efter en helvetes fest så skulle jag konstatera att jag får vara glad om jag har 40 år kvar att leva vilket då blir 1 mille per år. Nu återstår det 45 som man med gott samvete kan sätta sprätt på. För helt ärligt fattar jag inte de människor som vinner pengar och sen bränner det på skit som inte går att avyttra och sedan när pengarna är slut så blir deras liv både tråkigare och fattigare än innan. Två eller tre nya bilar skulle sitta fint. Först en Audi RS 6 Avant, sedan en Mercedes SL 65 cab. Sedan blir det en Honda CRF450X. Och en Nikon D3s med en uppsättning gluggar. Sedan skulle jag i samråd med familjen välja ett nytt boende. Säga upp mig från jobbet behöver jag inte göra eftersom jag redan är uppsagd. Där efter grubbla järnet på vad jag på allvar vill göra med resten av mitt liv nu när möjligheterna finns. Jag tror att det vore bra att sätta perspektiv på sitt nya liv med ett par resor till några fattiga länder. Och vem vet vad som händer när man kommer hem med de nya insikterna. Hälsningar Ronny

Vit som snö sa...

Tack Peter, det känns bra att vara här igen o det tackar jag bl.a dej för. Guuuud vilken kraft man får av alla trevliga i bloggarnas värld! (o såklart från dom i ens vanliga närhet:) Jag drömmer mej gärna bort att sätta sprätt på 100 miljoner, det vore inte svårt att shoppa loss! Jag köper mej ett stenslott i Toscana, en riktigt snabb sportbil, Manolo Blahnik-skor i drivor.....osv En riktigt niiiice tanke!!!
Kram Cilla

Elle sa...

Ett par miljoner skulle väl alltid sitta fint!

Jag skulle med säkerhet köpa ett fint gammalt trähus i Sverige, för att kunna köra dit (nej, flyga naturligtvis - första klass!) med jämna mellanrum. Gärna i stil med villan på bilden, men det kan vara lite mindre - ska ju vara ett "fritidshus".
Mina fyra barn skulle få varsitt välfyllt bankkonto, för att kunna leva ett mindre bekymmerslöst liv. Resten av släkten skulle antagligen få lite "stöd" de med. Min make skulle jag skänka den allra dyraste och finaste Mercedesen han någonsin sett - sen har han inga drömmar mer i livet och såren i mina öron kanske äntligen skulle börja läka !*fniss* Jag skulle även köpa lite mer tomt runt huset - för mitt "drömhus" har jag ju just byggt (fast på en alldeles för liten tomt). Detta hus kunde jag kanske äntligen inreda med fina (min icke överdrivet dyra - har ju barn) möbler. Trädgården skulle få en ordrentlig styling med pool, koidamm (ok, där hade min man två drömmar till...*ler*) lusthus och hela köret.
Naturligtvis glömmer jag inte bort de som verkligen har behov av lite pengar - föreningar som kämpar för behövande med olika problem. Men inte bara "barnen i afrika" utan även de som finns i min närhet. För jag vet att många barn i nästa stad inte alltid kan äta en varm måltid om dagen, eller går med trasiga skor till skolan. Bara ett exempel.
Så, har inte räknat...hur mycket pengar har jag kvar nu?
HAR jag pengar kvar?

Kanske ska tillägga att jag lärt mig under årens år, att man inte blir lyckligare av pengar. Man har bara mindre ekonomiska problem och kanske kan sova lugnare. Lycka kommer från kärlek och vänskap. Vad hjälper det att ha 100 miljoner men inga vänner? Då är jag hellre rik på vänner och familj.

Jaja, drömma kan man ju...
Jag har hört folk säga, att när de hade uppfyllt den stora drömmen i livet, tänkte de "...och nu?"
Lite mål i livet måste man ha, även om det ibland förblir en dröm.

Ha en skön fortsättning på dagen!
Kram Elle

Häxan sa...

Nu skall du få höra....Hemma vid vårt köksbord har vi ofta dessa dagdrömmar.....om jag vinner 100 mille. Mina drömmar är alltid lika i början. jag vill bygga en ny SOSbarnby någonstans = 25 mille. Betala alla mina bästa vänners skulder. Bygga om huset eller köpa nytt. Men ett krav är inomhuspool och gym och stort. Vi bor stort nu 240kv men kan lätt tänka mig 3 dubbelt. Plats för målarstudio och värsta stora festsalen. Där skall det vara fester ofta.
Sedan vill jag ha ett hus i Italien ett stort :) så alla får plats.
Sedan brukar jag lugna ner mig lite.....men resa med barnen kan jag tänka mig. Segla jorden runt.
Sen MÅSTE jag handla lite nya handväskor...
Men det viktigaste är faktiskt att kunna dela med mig och ha jävligt roligt med mina riktiga vänner.....Du kommer väl Peter? Ta Hexan med dig så klart!!
Dröm vidare! Kram från Häxan...
Herregud jag glömde något viktigt...Självklart skall jag köpa mig en ny Jeep och någon annan rolig bil...:)Mattias vill ha en husbil så det blir det också.

B i t t e sa...

Underbart hus och härligt inlägg! Håller med till fullo, varför snåla med pengar man inte ens har? Ska fundera vidare på drömmarna och fixa ett inlägg om det så småningom. Ska bra spela på Lotto lite extra först :-D
Vi drömmer vidare!

Patricia sa...

Hej o tack för titten... =)
Jo jag är väl som många andra, jag gillar inte tabletter med en massa otrevliga biverkningar och beroende framkallande, men ger dem alltid en chans... =)

Men jodå, jag hade laddat upp under dagen med flera tabletter för att orka över huvudtaget, och det har gått åt en hel del efteråt med, men sen drar jag ner igen, vill inte bli "piller-knaprare" i onödan... =)

Du, jag är en sån som just bestämt mig för att börja drömma mer...och drömma stort som fan!!!... =)

Om man ändå ska drömma, kan man ju ta i så man spricker...du vet, sikta mot stjärnorna o.s.v.

Jag skulle lätt kunna bo i ett sånt hus du visar bilder på...ser mycket trevligt ut och helt i min stil... =)
Drömmer om en ny fin husvagn, en ny fin Volvo v70 AWD...tillräckligt med pengar på banken så jag kan köpa det jag anser mig behöva, kunna resa regelbundet, åka på SPA och fixa naglarna regelbundet, hjälpa andra i nöd, ha fadderbarn och ja jag kan hålla på hur länge som helst... ha ha.

Ha en bra helg och Dröm stort!!!
Kram Patricia

Photo by Maria sa...

Men jag då, kan inte jag få en miljon om du vinner så mycket pengar??? ;-)
Var bara tvungen :-D Ha ha..

Det där huset hade suttit fint, hade man ju haft råd att ha städerska med, och kanske en trädgårdsmästare..

Kram Mia

The Secret Garden sa...

Aha! Jag älskar sådana här fantasier!!
Men tror att jag har bränt mina 100mille nu genast så jag får gå till "kassan" och fantisera ihop mycket mera! :)
Ett "hus" det här:
http://www.burghley.co.uk/html/north.html
där rök en hel del...

stora trädgårdar med labyrinter parterrer broderirabatter dammar lusthus grottor gångar statyer fontäner mm mm

några bilar: Hummer, en svart kantig bred med krom och massa lampor på taket. BMW Sportster, medelhavsblåmetallic, Rolls, silvergrå.
Hästar: andaluseier, lusitano och frieser.
Helikopter, som jag ska köra själv.

Plus många andra hus runt om i världen, slott i frankrike, slott i skottland, palazzo i italien, liten timmerstuga i bergern i canada, kringbyggt storhus i orienten med innergård valvbågar och fontäner mm mm så att jag kunde åka emellan dem alla...och kock som lagade maten på var ställe, folk som skötte om "marktjänsten"

Jaa..jag är såååå bra på att drömma!! :)

MårsArt sa...

Vad farao, skulle inte du flytta till Sicilien...
100 miljoner...helt klart delar jag med mig till mina 4 barn.
Jag skulle sluta jobba direkt, sovmorgnar, uppekvällar...
Ett vackert hus lite enskilt på Mallorca( bo där på vinterhalvåret-lider mig genom vintern), pool, någon snygg bil, bjuda ner vänner, vara ifred och måla,någon som städar(avskyr det!!!)
Hjälp till något (några) KONKRET projekt,för ungdomar som känner hopplöshet i detta hårda samhälle med arbetslöshet och utslagning. Vet du, jag skulle gå i pension direkt om jag fick och visste att någon yngre på detta vis fick ett meningsfullt jobb.
Oj, nu blev det allvarligt.
Jag sparar resten av miljonerna för framtida idéer,för att kunna genomföra dem ekonomiskt också.
Mvh, Agneta
(nu måste jag ju köpa en trisslott, spela på hästar...tänk om jag blir spelberoende nu...)

LILLSNÖRPA sa...

Vilken
U
N
D
E
R
B
A
R
Kåk!!!
Wow!!!
Pax för att flytta in, nu med det samma! :)

StinasLoppis m.m sa...

Hej du , ja du spendera pengar skulle inte vara några problem . skulle köpa ett lyxhus till mej o ett till dottern , resa massor , handla kläder , bilar kosmetik mm Köpa mej en häst , bjuda goda vänner o släkten på nåt roligt , ja det finns massor av att spendera pengar på .Ha de //STINA

Sofie sa...

Vilket härligt inlägg och jag känner för att anta utmaningen.

Tror nog att jag kommer börja fundera och ev. lägger jag ut dessa slutgiltiga drömmar i mitt kryp in.

100 miljoner börjar ticka nu....

Ganska soliga kramar från södern

Zäta sa...

Jag har en dröm. Inte en 100.000.000 kr-dröm, men en dröm som jag varken har tid eller råd att låta gå i uppfyllelse.

Eftersom tid är pengar bör pengar ge tid och då kan min dröm gå i uppfyllelse. Om jag inte jobbar heltid får jag ju plötsligt hur mycket tid över som helst till att planera, öva inför, och spela in...

...en CD-skiva.

Med äckligt mycket pengar kan jag säkert även anlita en duktig låtskrivare, skaffa en producent, ta sånglektioner, anställa en personlig tränare så att jag kan bli slimmad och snygg till omslaget, en sminkös...