fredag 19 februari 2010

"En konstnärs lidande, hur tror ni det känns?"



Klockan är 4 på natten och jag vaknar till, ont i hela kroppen och fortfarande lite omtöcknad efter 3 dagar med hårt och fysikt "armeringsjobb" i 12 timmarspass! Det första som dyker upp när kroppen nu fått återhämta sig fysiskt är "själslig stimulans"! Hur får man det klockan 4 på morgonen då?
Enkelt man börjar blogga om det som jag just nu gör!
Igår när vi var klara med den nya grunden och jag stod och tittade ut över vad vi åstadkommit, så tänkte jag, snyggt jobb, men fan så tråkigt! I min hjärna så hade jag redan konstruerat ett sätt att skriva Oumberligating med hjälp av tillklippta armeringsjärn. I min fantasi kunde jag se hur det stod just OUMBERLIGATING i två meter höga bokstäver över hela grunden, samtidigt som betongbilarna kommer och tömmer sitt gråa innehåll, sakta men säkert så väller betongen in över de armerade bokstäverna, bit för bit så dränks de för att slutligen försvinna helt.
Självklart så fotograferar jag hela händelseförloppet som en del i "installationen"!
På lunchen häromdagen så tog jag upp mitt förslag. Några tittade på mig och såg ut som fågelholkar, fast här och där glimmade det till, några "oslipade diamanter till konst intresserade" brukar man även kunna hitta på en byggnadsarbetsplats!
Tråkigt nog så fick jag inte så stort gehör för min installationsidé, men när arbetsdagen var klar igår så kom det fram en yngre kille och sa till mig:
- Vet du va jag gjorde!
- Jag böjde till en ring, tänkte det skulle symbolisera min längtan efter solen, samt mina initialer och najjade fast alltihopa vid de ordinare armeringsjärnen!
Säger bara! Än finns det hopp för mänskligheten!
Dagens bloggfråga! Vad gör du för att göra vardagen lite "konst(igare)"? Gör du några dolda "solar" där du kanske sitter och skriver tråkiga avtal eller affärskontrakt? Lägger du kanske in någon festlig "bugg" när du gör någon programvara åt något trist bolag! Eller sitter du i en kassa och kanske tar ett bett i varje falukorv när ingen ser för att på något sett "skapa"!
Nej, nu får det vara färdigskrivet, tre barn som ska till skolan om några timmar, jag tror jag bakar lite åt dem, så de får färskt frukostbröd! Baka är ju också en "konstform"!
Ha en fin Fredag! Ledig idag så det är möjligt att det blir fler inlägg!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

4 kommentarer:

Häxan sa...

Godmorgon!! Snacka om att vara uppe före tuppen.....Baka är för mig en stor konstform. Jag bakar så fort livet är tråkigt eller jobbigt. Så just nu bakar jag mycket....:)
Senast i gårkväll bakade jag maränger. Annars är matbröd min grej och jag har svårt att förstå alla som säger att det tar sådan tid att baka....Men vi väljer ju själva vad vi vill fylla vår tid med.
Ha en jättebra fredag!!

Kramar från Häxan

Lotta sa...

Hallåj...
Vilken skön blogg
Tack för titten hos mig förresten Jättekul att du hittade mig.
Just nu är det en konst att skotta snö för jag vet fanken inte var jag skall lägga den.
Jag skojar men just nu är jag ganska trött på detta eviga snöande.
Jag är på väg ut nu
Det har kommit 10 cm om inte mer inatt och imorgon skall det komma 30 till.
Jag målar (Akvarell)när jag får tid över och det är inte ofta för jag hamnar för det mesta vid denna burken
och då fixar jag fotokonst här.
Något som jag gillar är att stå vid slasken och fota vattenreoppar det kan bli hur tjusigt som helst.

Jag har nog en liten konstnärlig ådra i mig men bara en liten.
Nej du min sköne gosse nu är det banne mig dags att dra ner mössan över öronen och dra ut i snöstormen.
Din stackare att armera nu i denna vinter. Fy fanken...
Kramizzz på dig /Lotta

Elle sa...

Godmorgon!
Nu tar du igen allt det du missat de senaste dagarna, ser jag*ler*

Tack för kloka ord i min blogg, trist att höra hur vänner försvinner av olika anledningar. Det tristaste är när de gör det p g a sjukdomar. De som försvinner av andra anledningar är oftast inga vänner...
Dem kan man leva utan!

Armeringsjärnen fick mig att minnas hur vi byggde huset. Vi har ett murat och betonerat hus, det enda trä vi har är takstommen. En annan byggform mot de svenska trähusen. Är glad att den tiden är förbi, även fast det var kul att se ett hus växa.
Kom även att tänka på hur ansvarslösa vissa människor är. Du som är i byggbranchen vet säkerligen hur viktigt det är för statiken (heter det så på svenska också?) att det är nog med armeringsjärn i betongen för att allt ska vara säkert. Nu diskuteras det hett här i Tyskland för att ett helt hyreshus störtade ner i marken, d v s marken under huset sackade ner. Detta har tydligen med tunnelbanebygget (i Köln) att göra. Det har nämligen kommit fram att byggarbetarna inte alls har haft nog med järn i betongen, eftersom de sålt delar av det till en järnhandlare....
Där saknar man ord. De riskerar människoliv för att tjäna lite svarta pengar att ha kul för. Vid husinstörtningen dog 2 personer har jag för mig. Vad som kan hända i en tunnelbana vill jag inte tänka på.
Påminn mig inte om pappersarbetet, jag har pappersallergi och måste nysa bara jag tänker på det! (jag nyser verkligen när jag rotar i gamla papper *fniss*)
Har inte tid att blogga mer just nu, har jobbiga "affärssamtal" att ta hand om, bankbesök och de dagliga bestyren att ta hand om. Nödvändigt ont kallar man det tror jag. Men vi är ju människor som försöker hitta positiva saker i vardagen, jag t ex glädjer mig över att det är fredag (min näst bästa dag efter lördag) och jag glädjer mig över att min 14-åring just i denna minut överraskade mig med frukost vid datorn (en annan variant av "frukost på sängen"?). Jag anar oråd...han vill säkert be mig om något...eller gör han detta verkligen utan baktanke?
Du undrade vad för "konst" vi förgyller vardagen med. Tja, räcker det inte med att vara "konstig"?? *blink*
Nej, ärligt talat. När jag ställer en nyinskaffad grej eller blomma i fönstret, är det nog lite konst i det hela, för man vilar gärna ögonen på det. Eller att blogga, är väl lite konst det med. Man fotograferar (skapar bilder) och skriver (författar?). Hade jag haft mer tid och lugn hade jag tecknat lite. Hade nog exempel på det i ett inlägg (katastrofalt...eller liknande hette inlägget)
Att få fyra ungar att lämna huset i tid varje morgon är en slags konst det med! *ler*
Man kan ju fråga sig ibland vad "konst" är. Är det bara saker en människa skapat med material, eller är det verkligen "konst" att skapa situationer eller resultat genom ord och handlingar??
Det kan man diskutera länge och nu har jag inte tid längre. Det är dessutom en konst att försöka hålla korta kommentarer...
Där är vi väl rätt konstnärliga, vi två?
Till dina andra inlägg återkommer jag senare!
Önskar dig en skön dag! (ja, det är för tidigt för att önska mig en skön helg!)
Kram Elle

B i t t e sa...

Oj, så tidigt du var uppe! Men det har faktiskt en viss charm om det händer enstaka gånger, att vara uppe ensam i ett mörkt tyst hus. kan det bero på att jag har ett väldigt stort ensamhetsbehov emellanåt? Och kanske vill vara ifred och skriva? Som är mitt bidrag till konsten :-) Idag har jag dessutom bidragit med pikanta blodstänk på de konor jag fräst fram. Mina händer är som såriga konstverk de också just nu. Ha en underbart skön och härlig fredag och helg!