fredag 12 februari 2010

Ja, då stänger jag Discot och sumerar dagen!


Ja, mina musikkvällar fungerar inte direkt, det kan jag kallt konstatera, det blev tämligen "glest" på dansgolvet måste jag säga, i princip så blev det jag och mina löss!
Jag gjorde en otroligt trist och fantasilös kommentar inne på en blogg igår och helt plötsligt så fick jag 12 mail om det jag skrivit om, några trodde jag var läkare. Lekt Doktor har jag väl gjort någon gång men mer är det inte. Hur kul tycker du det är med Parabener, förr i tiden så tyckte jag sådant här var viktigt, men det är fan ingen idé, knappt någon bryr sig om kunskap idag, jo, om man kan tvåla till sin omgivning med den och tjäna stålar, men sådan kunskap som faktiskt kan påverka sitt och andras liv, det verkar inte riktigt fastna. Hm...ja jag är nog lite trött och sur för att inte Discot fungerade men jag tar det här en gång till om Parabener!Ja alltså, parabener ( Etylparaben, p-hydroxyl-bensoesyra-etylester, p-hydroxibensoesyra-etylester, etylparahydroxibensoat. Handelsnamn som Microcare EHB, Nipagin A) är en grupp konserveringsmedel som bl a finns i mat, medicin och kosmetika. Det är estrar (kemiska förbindelser) av p-hydroxybenzosyre och alkohol. Syrorna och största delen av estrarna finns naturligt som pigment i en del plantor. I den syntetiska framställningen av estrarna används bensoesyra och karbolsyra med alkohol, och det är typen av alkohol som används under framställningen som har gett dessa parabener dess namn. Parabener dödar eller hämmar tillväxten av ett brett spektrum av bakterier, jäst och svamp. Som regel tillsätts det ofta många olika typer av parabener i produkterna, för att konservera så effektivt som möjligt.
Vad är problemet med parabener?
Flera av parabenerna har visat sig vara hormonstörande. Hormonstörande ämnen kan påverka människor och miljö genom att de efterliknar, ökar och hämmar effekten av hormoner.
I miljön är hormonstörande ämnens skadeverkningar på djur väldokumenterade och på senare år har ett stigande antal undersökningar pekat på ett sammanhang mellan kända, hormonstörande ämnen och bl a reducerat spermatal och testikelcancer.
En rad undersökningar har dokumenterat parabenernas östrogena och androgena effekter. Hur kraftig effekten är diskuteras, men bl a visar en japansk studie av butylparaben att det skadar hanmusens reproduktionssystem vid mycket lägre doser än vad som tidigare har antagits. Man vet också att parabener kan påskynda tillväxten av cancerceller. Senast har en engelsk undersökning funnit parabener i bröstcancerknölar.
Det finns också misstankar om att flera av parabenerna fungerar som allergener, varför bruk av produkter som innehåller parabener kan medverka till allergiska reaktioner.
Därutöver har parabenerna också miljömässiga implikationer. Informationscentret Miljø og Sundhed har klassat butylparaben och Isotylparaben med "hög miljöfara" och dessutom som bioackumulerbara, vilket betyder att parabener kan anhopas och koncentreras i djur och upp genom näringskedjan.
Parabener och bebisar:
Bebisar är generellt mer utsatta för miljöpåverkan än vuxna och har lättare för att ta upp vissa ämnen i kroppen. Särskilt är det bebisars nervsystem, immunförsvar och fortplantningssystem som är mer känsligt. Då utgör bebisar en särskild riskgrupp eftersom forskning i kemikalie- och miljöpåverkan oftast baseras på studier av vuxna. Ja, det var väl himla kul läsning nu säger jag God Natt!Vid datorn i "kemikaliernas tid" Peter Olofsson!

Inga kommentarer: