fredag 19 februari 2010

"Nalle Puh äter inte längre honing!"



Att klämma in ett jaktinlägg en fredagseftermiddag kan ju verka aningen "döfött". Debatten har ju rasat vilt i media både angående lodjur och vargjakt, likadant här i bloggvärlden!
Det intressanta är att så här i efterhand så är det bara för och emot lägren som "hörs"!
För över ett år sedan så gjorde jag några inlägg och lodjursjakt och kom faktiskt i kontakt med bägge "sidor" och sedan dess har jag läst på i mängder. Det blev en del rabalder även här på Oumberliga och på min mail. Såvida jag jagar eller ej är tämligen ointressant, man kan bara konstatera att det behövs en mer nyanserad debatt om varför och hur jakt ska bedrivas!
Samtidigt som jag skrev på bloggen för ett år sedan så fick jag kontakt med en riktig jaktfanatiker, man skulle kunna säga att han skjuter på allt som rör sig. Precis som en del av hans jaktvänner. Det intressanta med kontakten med honom var när jag visade bilden ovan på ett "Överlevnads Kit" framtaget om man stöter på isbjörn, så gick han "igång" ordentligt! Han trodde helt klart att nu hade han hittat en "likasinnad"! Vi hittade varandra men hittar inte riktigt samma värderingar och så får det bli!
Men visst har jag klara åsikter om jakt, men att göra som tusentals svenskar gör varje år, flyga utomlands för att döda "storvilt" känns mycket konstigt!
Både giraffen och elefanten styckades senare och blev till Fredagsstek i grannbyarna!
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Tack för lånet av bilderna "Åke"!

5 kommentarer:

Anni sa...

Kan bara lugnt konstatera att krocken mellan detta blogginlägg om att döda och sidofilmen från Youtube om att inte dödas är väldigt intressant...

Tydligt är ju VEM som väljer i båda fallen! Men med vilken rätt?

Annars tänkte jag tacka för din översvallande kommentar och bara påpeka att vi är två hakor - därav dubbelt upp!
(gick du på den går du på vad som helst...)

Hälsa frugan!

Anonym sa...

Fy fan Peter! Du är lika skyldlig som dem på bilderna, du "förhärligar" ju jakt i och med att du visar dem!
Dessutom vet jag att du också jagar, ditt djävla svin!
/Anna

Anonym sa...

Att stolt posera med bössan bakom en nyss skjuten giraff måste väl anses som helt obegripligt?! Manligt? Har ingenting hänt sen Hemmingways enfaldiga fyllehärjningar i naturen?

Janne

Anonym sa...

FYFAN, VIDRIGT! Jävla svin

Anonym sa...

Hoppas du får ett likadant öde och upplever allt lidande du har skapat själv. Du är inte mer värd än dessa individer. Mår illa av att se er stå där som att ni har vunnit i en kamp, när ni i själva verket trycker av på avstånd, fegt och patetiskt.