fredag 26 februari 2010

"Idag går vi på djupet, med det här vad som är konst?"




Konst under vattnet ger annorlunda dykupplevelse!
Trött på färgglada fiskar, vattensköldpaddor och korallrev? Konstnären Jason de Caires Taylors skulpturparker lämpar sig för den som vill kombinera dykning eller snorkling med en suggestiv konstupplevelse.
På sin hemsida skriver Jason de Caires Taylor att han vill belysa ekologiska processer och utforska det komplexa förhållandet mellan konst och natur.
Skulpturerna, som ofta är avbilder av verkliga människor, blir också konstgjorda rev med tiden som lockar till sig vattenvarelser.
De är ständigt föränderliga och under påverkan av omgivningen. Undervattensmiljön påverkar också hur de ser ut för människoögat och skänker bland annat en förstorande effekt.
Konstnärens första och största skulpturpark är belägen utanför Grenada i Västindien, där den uppfördes 2006. Idag står 65 olika verk i parken och ytterligare några i en separat utställning i Moliniere-bukten.
Fler skulpturer finns att beskåda, även från land, i floden som rinner genom Canterbury i Storbritannien och ett nytt projekt är under utveckling i italienska Provincia de Crotone.
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

4 kommentarer:

Häxan sa...

Mmmm....Där skulle jag vilja dyka. Låter spännande att titta på konst under vattnet.
Jag älskar bilden med jordgubbarna och jag vill gärna ha en gammal god sked att äta dom med.

Handväskan verkar ju vara super....kanske en ny grej du kan börja sälja.
Hoppas att du har en bra kväll med familjen! Jag antar du skall ut och hämta barn/ungdomar i natt. Skönt med föräldrar som tar sitt ansvar. Synd vi inte är fler bara.
Kramar från Häxan.

The Secret Garden sa...

Fin kombination, statyer och vatten samtidigt. Kanske något för dammen...men då är det väl bara karparna som får glädje av dem.

Har funderat lite på detta med bloggar; trädgårdsbloggar, inredningsbloggar, modebloggar, relationsbloggar, svallerbloggar, fotobloggar..varför måste det vara etiketter på allt?

Och varför håller fofobloggarna på med dubbelexponeringar hela tiden, alltså det ser ut som om det är feltryck!! :)Att kameran skakat något helvetiskt och det gör nästan ont i ögnonen att titta på.. Är det nåt nytt mode jag missat? Eller är det bara jag som hänger upp mig på det, nu typ en fredagskväll...

Trevlig helg!

Fenixmonas sa...

Väldigt annorlunda förstår jag, men säkert mycket fint!

Cecilia sa...

Du har verkligen förmågan att hitta annorlunda konst. Det är jag glad för, annars hade jag aldrig fått se allt detta. Jag gillar den här undervattenskonsten, speciellt när man kan se att naturen tar över och förändrar figurerna.

Sen är jag oxå imponerad av att någon kommer på att göra detta. Vad vore världen utan kontnärerna som tänker fritt?