lördag 20 februari 2010

"En av mina favoriter Fotografen och Artisten Joakim Eneroth!"


Ensam trots allt! Är en rubrik i Svenska Dagbladet idag! Det blir ingen länk dit eftersom artikeln jag läser ligger ännu inte ute i nätform utan det är i "pappersform" jag idag läser SvD!
Radhus, parker och parkeringsplatser - i konstnären Joakim Eneroths nya bildserier ter sig välbekanta vardagsmiljöer märkligt främmande.
På ett underfundigt sätt ställer de frågor om mänsklig gemenskap.
Nu ställs de ut i Stockholm och finns snart i bokform.
"Vi föds ensamma, vi dör ensamma och däremellan är vi separerade i våra personliga upplevelser"!
Den här artikeln går inte att ge rättvisa via en blogg, den måste helt klart läsas! Oumberlig journalistik är det dessutom, så har du möjlighet läs den! Konst, foto och filosofi i en underbar förening, tycker jag!
Han berättar bl a om den ilska som framkallades när han fotograferade villaidyllerna, folk blev oroliga och kom ut och sa åt honom att försvinna eller annars undrade de om han var ifrån byggnadsnämnden!
Fylld av frågor kring varför den första reaktionen var misstänksamhet kände sig Eneroth stärkt i sin idé och frågeställningarna kring den!
-Vad är det som kulturellt betingar att den första reaktionen i Sverige är aggressiv?
När han tagit liknande bilden i bl a Indien har han mötts på omvänt sätt, folk har velat bjuda på te och presentera sin Farmor!
Spännande säger jag, "Mitt hem är min Borg" kanske?
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

1 kommentar:

Elle sa...

Det sägs alltid att svenskarna är "kyliga" och att ju längre söder ut man kommer är man gästvänligare.
Ibland kan det nog stämma. Men svenskarna är lugnare till tempramentet än andra nationaliteter.
Tyskarna är inget lätt folk alltid. De vill vara väldigt korrekta utåt. Man tilltalar främmande människor med "ni" fortfarande. När man dock har ett par öl i sig och firar senaste fotbollssegern eller är på fest eller karneval, då kan de sjunga och tjoa som bara den och glömma sin uppfostran.
Men det är svårt att komma vissa in på livet. Det börjar med att väldigt många har vita gardiner för fönstren. Där får för tusan ingen kunna kolla in i huset!!! Denna trend börjar nu ändras lite, antagligen p g a ikeas intågande i Tyskland *ler*
Här är det även rätt vanligt att grannar går inför domstol när man är oense om något. Det allra bekantaste exemplet och antagligen det allra dummaste är ett par grannar som tvistade om en liten ärtranka som växte i det gemensamma staketet. Vet inte vem som vann, men antagligen dog ärtplantan ut till vintern och saken hade löst sig av sig själv.
Jag har som tur är bra kontakt med mina grannar och de som är lite konstiga låter jag helt enkelt vara ifred. Dessutom har jag inga gardiner alls i fönstren! Ett hus som det du visar i inlägget vore för mig en katastrof, ljust ska det vara!

Nu tappade jag nog tråden lite, ville bara nämna "kort" *fniss* att inte bara svenskar egentligen är ett rätt fredligt folk!
Kram Elle