lördag 20 februari 2010

"Va fan är den värd!"


Hmmm....funderar på om jag inte håller på att förvandlas till en "gammal stöt", mitt andra lite gnälliga inlägg på två dagar nu, igår ondgjorde jag mig över "Sjuksköterskeskrået" idag ska jag ge Antikrundan en "känga", nja faktiskt inte själva "Antikrundangänget" de är härliga människor allihopa, har träffat de flesta i kurs och utbildningssammanhang, helt i de Oumberligatingens anda! Nej, det värsta är nog alla giriga människor som köar för at få höra sina "tings" historia eller värde rättare sagt. Tror inte jag behöver gå in på detaljer alla har sett "dem" som redan vet att deras saker är värdefulla, men måste släpa med sig "skiten" ut en solig sommardag för att höra det en gång till. Sedan de som inte känt till att de haft en värdefull sak: -Oj, var den värld så mycket, nu måste jag sätt fram den på bordet i vardagsrummet! Nej fy fan för skenheliga gubbar och kärringar, det och för små brännvinsglas är det värsta jag vet! Jag "fuskar" inom många områden och "Antik och Design" ligger mig varmt om hjärtat, men det är en balansgång. Jag och Lilla Frun var runt på marknader och loppisar hela förra sommaren, ibland så ändrade vi priset bara för att våra kunder skulle kunna köpa det som de upplevde som just "Oumberligt" för dem!
Ett yngre par i 20 års åldern dröjer sig kvar i minnet, jag hade tidigare kommit över en Rörstrand servis som heter Sommar, i perfekt skick, precis samtidigt så får en "känd uppköpare" syn på servisen och lägger ett högre bud! Jag och Lilla Frun ger varandra en snabb blick och vi är överens, det yngre paret får köpa till sitt lägre bud. Handlaren blir vansinnig och halvskriker att så kan man väl för i helvete inte bedriva affärer! Jo, i de "Oumberligatingens Värld" så fungerar det så och när man hittar likasinnade människor som ser på saker på det sättet då uppstår det en känsla som bara de "invigda" kan känna! De andra står utanför och ser på och tror att de har rätt, men någonstans i själen så skaver ensamheten.
Ägarparet till Rörstrand servisen Sommar har vi träffat på flera gånger nu, brukar skoja med dem och säga att nu kan ni sälja den med rejälvinst! Sådant skämtar man inte om, är svaret jag får i blicken!
Vad är Oumberligt för dig? Två helt klart Oumberligating som just nu är ute på visning inför "Lilla Bukowskis" auktion om några dagar är de två sakerna jag nedan valt ut att visa, helt olika ting, men med charm och känsla på sitt sätt. Värde helt klart så är det intressant ur den aspekten om man ska "buda" på det som jag ska göra! Men så fort köpet är avklarat så "försvinner" värdet, det finns ju bara där om någon vill köpa det i framtiden! Men nu är nu!

POTTSKÅP. Rokoko, 1700-talets andra hälft. Ljust gulmålat. Rektangulärt med svängd ryggsarg. Svängda ben. Dörrpar samt låda. Bredd 59,5, djup 40,5, höjd 88 cm. Renoverat, senare beslag Utrop 4000-6000

TOILETTBORD, 1900-tal. Betsad mahogny, två olika stora rundade hurtsar, i mitten två lådor i sargen med mässingshandtag. Den större hurtsen med hyllor, även i dörren. Den mindre hurtsen med hyll- och lådinredning samt hyllor i dörren. Längd 150, djup 51, höjd 66 cm. Nyckel/nycklar finns. Skador. Utrop 2500:-

Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!

Inga kommentarer: