fredag 12 februari 2010

"Nu ljög jag ju igen som Pippi sa!"

ny bild
Create cool Profile Comments
Inte fasiken blev "discoinlägget" nedan det sista idag, men som ni hör så har discomusiken tystnat och bytts ut till andra tongångar. Har en underbar Bögpolare som heter Martin, han brukar alltid säga att man får så ont i aschlet av Disco, det är jag lyckligt omedveten om, men däremot så blir det lite enahanda att lyssna på under ett helt dygn! (ler)
Har varit inne på några poesibloggar och läst lite, måste vara tungt att "driva" en sådan, inte många kommentarer där inte. Oumberlige Peter som tror sig veta bäst i det mesta har då lämnat ett litet förslag efter sig i kommentarsfälten, "Mjuka upp det hela med lite musiktextpoesi precis som jag nu gör med en favorit sedan många år tillbaka, sjung och var med helt enkelt och som sagt njut inte bara av Thorsten Flinks röst och musiken, njut även av Ulf Dagebys text! Om du sjunger med Thorsten Flinck så är inte alla sång med på länken, men om du kommit så långt i så fixar du musiken själv till de sista textraderna!

Rövarkungen sa till mig vid sängen sent en natt: E / G#m / C#m / A / E / G#m / C#m
"Du ligger ju där ensam! Sök din egen skatt" C#m / G#m / C#m / G#m / H
"Men jag är ju så liten och världen är så stor!" A / E / C#m / H / A
Då sa Rövarkungen: E / G#m / C#m / A
"Den är större än du tror..." C#m / H / A

"Vad menar du med det?" sa jag under min tunga filt
"Kan jag resa mig ur sängen och göra vad jag vill?"
Då drog rövarkungen sitt långa skarpa svärd
"Stig upp din lilla myra! och visa vad du är värd!"

Och svärdet sken och blixtrade av silver och av guld
Rövarkungen skrattade: "Dig skall jag slå omkull!
Du dumma lilla slav, du snusar på din bädd
Du är så snäll och blåögd och skräckslagen och rädd"


"Nu ska jag lära dig någonting som du har nytta av
Följ med mig på en resa på Rövarkungens hav!
Där styr jag alla vindar och krossar alla skepp
som vågar styra motsols eller prövar några knep!"

"Men snälle Rövarkung" sa jag och tänkte på min mor
"Jag kan väl inte resa utan några skor...?"
Då högg han sönder sängen i ett enda väldigt slag!
"Min resa, den är skoningslös! Utan milda drag..."

Ur spillrorna av sängen smög jag skamset fram
Här gavs ju inte någon pardon och ingen tryggad hamn
Rövarkungen vrålade och skrattade och skrek:
"Nu seglar vi på vågor av styrka och av svek!"

Och hemska var de scener, som jag sen fick se
Vår båt gled genom blod och eld och över väl och ve
Och mina ögon var försvarslösa, så ljusa och så blå
Rövarkungen hånlog: "Se och smaka på...!"

Vi hade kommit till en ö
så svart och så klädd av sot
Där hade aldrig något träd någonsin slagit rot
Jag såg en skara människor, så bleka och så grå
Rövarkungen hånlog: "Här kommer mina får...!"

Och alla hade flaggor av murken terylene
Dom hurrade och viftade, men bara månen sken
Jag var nog lite rädd på Rövarkungens strand
Han viskade ur mungipan: "Jag har dom i min hand..."

Och sedan fick jag se Rövarkungens ö
där ingen kunde leva och alla ville dö
"Och fåglarna...?" sa jag tyst
han började att le
"Där Rövarkungen lever kan ingen flyga mer!"
Där hade man ett slags fabrik, som ville allas väl
Man tillverkade penningar ur människornas själ
Den slet man ut ur kroppen med med hyrda bödlars hjälp
Rövarkungen gäspade: "Dö, eller sälj..."

Och där satt alla gamla på ett ensligt litet skär
eller sattes ut i havet på sin allra sista färd
Och där såg man många unga på hopplöshetens strand
Dom samlade på snäckor, som föll ur deras hand

Och över hela ön blixtrade hans svärd
Skräcken, den var delad, ingen mera värd
Jag sa till Rövarkungen: "Här är så mörkt och kallt..."
Han stampade i marken: "Min eld är mer än allt!"
Han sa: "Jag samlar guld! och inget ont i det
Min vilja är mitt svärd! och det kan alla se...
Jag ger arbete åt alla och om jag skulle dö
då börjar havet svalla och ön går upp i rök!"

Han dansade och skrattade och lekte med sitt svärd
"Nu hugger jag dig mitt itu! du dumma snälla värld!
Vad ska ni göra utan mig och styrkan i min arm!?
Utan mig så vore ni en potta full av sand..."

Då smög jag bort från stranden i månens silversken
Jag smög från Rövarkungen och vinden tjöt och ven Jag hittade en båt och lade ut från land
sakta drev jag ut från Rövarkungens strand

Jag kände mig så frusen, så liten och så rädd
Jag längtade till ljuset, till värmen i min bädd
på havets svarta yta, under månens sken
fanns ingen annan människa så långt jag kunde se

Jag var den sista människan på detta tomma hav
där rövarvinden ven över många sjömäns grav
Men när jag var som ensammast och allt var död och gråt
hördes plasket av en åra...!
såg jag skymten av en annan båt...!

Med den här låten önskar jag Trevlig Helg till alla som "orkat med mig" under den gångna veckan"! Stor Kram och glöm inte att Ni Är Bäst!

8 kommentarer:

Penseldraget sa...

hello
kikar in för att önska dig en skön helg
och en mysig alla hjärtans dag
kram pia

Frida sa...

Hej Peter!
Tack för hälsningen! Det är ganska bra med mig förutom en stukad fot. Jag är sjukskriven för tillfället. Detta vädret kan verkligen ställa till det.
Hur är det med dig och lilla frun?
Hoppas allt är bra!
Kram Frida

Rantamor sa...

Jaha Thorsten Flink...en ny bekantskap. Skulle nog kunna lyssna och lära mig känna hans musik närmare. Just nu är jag lite insnöad på Lasse Tennander, hittade en gammal vinyl skiva från en svunnen tid. Dammade av den och sen har den fått snurra otaliga gånger. Och Lasse är bra. Rötter heter LP;n. Kul när man fastnar i någon musik som man gillat, men glömt bort.
Ha d.

Cecilia sa...

Oj här gnistrar det och glimmar. Fast Torsten Fling är inte min bag, för mycket stort ego som står ivägen för alla ord. Håller med Rantamor om att Mats Ronander är, eller var, superbra. Annars är det mest jass som spisas om jag får välja. Disco är också okej, eftersom jag en gång i min ungdom (bara mellan dej och mej) var en riktig "dickopingla". Ha en bra helg!

Tantans sa...

Jäklar i min lilla låda vad du skriver så himla kul...även om jag inte är fan av Torsten F...han är för mycket för en gammal tant hehehe
Hoppas du får en bra hel´g ..här blir det både OS och utgång i morgon..så det är full rulle...Hoppas Lilla Frun kryar på sig oxå...kram till er på ALLA HJÄRTANS DAG...

Cecilia sa...

Torsten och Peter? Jag tror inte att ditt ego står i vägen för dej. Du är ju lyhörd, eller hur, då kan egot oxå få vara stort och fint.

Men jag har funderat på en sak. Din fru kallar sej för "Lilla frun" mendan du är "oumbärlige Peter" Min genushjärna slår till ...ska det vara så? Jag kanske har fel och är överkänslig.

Nu kanske jag stack ut hakan. Men är det nån som kan ta det så är det väl du.

Elle sa...

Det var väl förprogrammerat att du inte kunde låta bli att skriva ett inlägg till...började väl klia i fingrarna efter ett par timmar, eller?*blink*
Hade du bjudit in mig till discot igår hade jag gärna tagit "en sväng" på dansgolvet. Men jag fick ju ingen inbjudan *snyft*.
Säg till tidigare nästa gång, så att jag hinner skaffa en barnvakt!
Hoppas att "lilla frun" mår bättre och att ni har en skön fredagkväll!
Kram Elle

StinasLoppis m.m sa...

Önskar en trevlig helg //Stina