söndag 7 mars 2010

"Båtmässan - Ett stort skämt, med få undantag!"





Jag gillar båtar det gör jag så ett besök på den stora årliga båtmässan här i Stockholm/Älvsjö är obligatorisk för mig, det är den! "Båtbranchen" har nu gått ut i media och meddelat att de nu ser en vändning när det gäller båtförsäljningen i Sverige. Ja, att det återigen säljs mer båtar i Sverige är enbart kundernas förtjänst, inte beror det på säljarna inte. Jag skulle kunna skriva spaltmeter idag om dåliga, nonchiga och otrevliga båtsäljare, men jag gör som vanligt när jag är missnöjd, jag tar en i taget! Jag besökte mässan igår i tre skepnader kan man säga, dels som vanliga Peter Olofsson, dels som "samordnare för Jernsaxens Medlemmar/intressesfär samt företrädare och fixare åt en man med alldeles för mycket pengar som av olika skäl inte själv kunde infinna sig på mässan. Så att kalla mig för "kund" är milt sagt.
Nu tänker jag inte gå in enskilt på på de dåliga säljarna, det får jag ta senare!
Roligaste eller sorgligaste säljaren var för ett "muskelbåtmärke" han klappade på båten som det vore en häst och sa: - Köper du den här Kärran och kör ut till Sandhamn en kväll du har du den full med brudar på vägen hem!
-Fan också sa jag, jag är ju Bög, så det vill jag verkligen inte! Han fick ett underbart uttryck i ansiktet och vände sig snabbt bort och låtsades få ett telefonsamtal! Sådant är kul tycker jag!
Visst fanns det sådant som var bra, fast det var inte mycket!
Först hade jag tänkt dra min dåliga standardvits när jag är missnöjd!
-Vet ni varför Jesus inte skulle kunnat födas på Båtmässan i Älvsjö?
-Jo, för där kunde man inte hitta "Tre Vise Män"!
Fast då skulle jag ljuga för "visheten fanns där i form av två mycket trevliga, kunniga och intresserade säljare (Grabbar, dessa ord är inte Gratis, glöm inte det! OBS: Skämtflagga!"
Min Frus handikapp har isolerat henne mycket under åren och jag har med olika medel sett till att hon "kommit ut i världen" nu ser jag för första gången en riktig möjlighet för henne och hennes "medsystrar" att ta sig ut på sjön/havet/skärgården!
Här nedan har även ni den "möjligheten"!
Den här båten och båtföretaget har allt för att platsa på denna blogg, båten är helt klart ett "Oumberligt Ting" alla kategorier, design och funktion i en underbar "symbios"!
Gå in på Hanterbarabåtar och njut en stund och fundera sedan över dina behov!
Vid datorn din Skeppare i Bloggskutan Peter Olofsson!

5 kommentarer:

Västgötskan sa...

Ha ha! Kunde du inte varit snabb (med din nya fiiiina kamera) ;-) och tagit kort på försäljaren i just det ögonblicket. Hade varit ett klockrent tillägg i inlägget! ;-)

B i t t e sa...

Den minen skulle jag gärna velat vara med och sett! Obetalbart, liksom lite oumberligt :-)
Jag har som du(hade) en dåligt uppdaterad blogglista hos mig. Ska ta tag i det, du finns ju inte ens med där och det kan ju inte vara rätt. Återkommer med åtgärd när jag kört färdigt Vasaloppet!

LillaFlisan sa...

HeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeJ!

Min favvobloggare!

förstår eXAKT vad du menar!!

Jag kommer ju från en segeltokig familj där båtmässan för min far är ett måste. Nuförtiden behöver jag ju inte följa med längre för jag är ju som sagt myndig och ingen jävel kan tvinga mig till detta förbannade jippo. annat var det när jag var yngre. Minns jag med fasa hur man då fick lov att spendera ett par helger per år på båtmässan i Älvsjö och i London.
London gick ju an där fanns det i alla fall lite rolig saker att göra för en unge och tiden före och efter mässan var ju förstås kul i en stad som London. Men shit vilket snobberi som förekommer på dessa sammankomster. Framför allt i seglingskretsar. De är ju nämligen lite fiinare än de bondlurkar som inte tagit skepparexamen och inte förstår det här med navigering, rullfockar och storgenua, utan forsar fram i sina MOTORbåtar...

Fast träbåtsfantasterna är undantagna min raljerande beskrivnining för där har vi riktiga eldsjälar som verkligen håller på med båtarna för båtarnas egen skull.
visst är det något särskilt med glänsande mahognydäck och tjärdoft?

(sorry för min frånvaro men du finns högt på min mentala blogglista!)

Hoppas att du får en supersöndag!

kram

flisan

Elle sa...

Jag hade också velat se hans uttryck när du svarade att du är bög...*skratt*

Mitt behov vad gäller båtar...? Tja, det första jag saknar här är sjöar eller hav. Alltså har jag det problemet att lösa innan jag funderar vidare!

Tills dess blir det ungarnas uppblåsbara båt i det vattenfyllda kalkbrottet....?

Ha en skön dag!
Kram Elle

Mollamaja sa...

*gapskratt* Hahha, I love it :-) Kommentaren alltså. Jag älskar också sådant, det är SÅÅÅ roligt att kolla in minen på folk.