fredag 5 mars 2010

"Känner du igen bilden?"




Ja, troligen så gör de flesta det, alltså känner igen fotot ovan som togs vid byggandet av
Empire State Building i New York.
En målning eller ett foto eller något annat konstföremål har väl blivit riktigt "allmänt känt" när någon gör en "omtolkning" av det, antingen det är lite ironi bakom eller enbart på inspirationsbasis. Drew Beam tillhör en av mina "Omtolkningsfavoriter" inom konsten, kan det bli härligare än Empire State Buildning 2.0 (Ja, nu heter den inte så, min namnidé)!
Vid datorn Galleri Jernsaxens Peter Olofssson!

1 kommentar:

Elle sa...

Ja, jag igen...*ler*
Blir så glad när du har en kreativ morgon, att jag vill belöna den med en liten "kort" kommentar *fniss*

Nä, nu lider hon av koffeinöverskott igen, tänker ni...
Nä, inte ännu, men snart!

Bilden är naturligtvis bekannt! Jag, som själv lider av en viss höjdskräck, blir nästan yr bara av att se dem sitta där mitt i ingenting. Hur jäkla stolt var jag själv när jag klev omkring på husbyggets byggställningar ett par ynka meter över marken...med darriga knän och ett kraftigt tag om räcket. Lätt krampaktigt leendes kunde jag sen säga att "jag börjar bli av med min höjdskräck nu...litegrann..."
Undrar ofta, när jag ser denna bild, hur många av dessa män som verkligen trillade ner under skyskrapebyggandet?
Kanske en fråga du har svar på?

Kram Elle