fredag 19 mars 2010

"Kärringar!"




Att skriva "Kärringar" på en blogg mest läst av kvinnor är väl som att svära i Kyrkan, men som Viking så kan man inte säga så mycket annat än just Kärringar när det handlar om Kvinnor!
Fast värdegrunden i själva ordet är väldigt olika ifrån person till person.
Den som halkar in på ett "banaskal" på den här bloggen kanske blir lite upprörd över det uttrycket, men de som bloggat med mig en längre tid vet ju vad jag står i den frågan!
Jag har fyra "Kärringar" i min närhet som jag älskar och beundrar på sitt sätt, Min Fru, Min Dotter, Min Mamma och Min Svärmor! Så när jag som Viking benämner dem med ordet Käringar så är det verkligen Kär Inga (Kvinna på fornnordiska).

Att vara en bloggande Modern Viking är inte lätt alla gånger framför allt när man är Design intresserad, men ibland så löser allting sig av sig själv!
Förra sommaren när vi passerade Holland med vårt Vikingaskepp "Ingeborg"
så hamnade jag och Helga (Lilla Frun) på ett galleri vid namn Galerie Kreo. Det visade sig att det blev ett dyrt besök! Jag blev förälskad, i ett badkar! Designat av Wieke Sommers.
Ett helt Oumberligt ting alla kategorier, särskilt för en Viking som jag, visserligen badar vi Vikingar inte så ofta, men när vi gör det så vill vi göra det med klass!
Nu är badkaret hemma hos Familjen Olofsson efter många om och men, men det blev dyrt!
I vilket fall som helst så är jag rädd om mina saker, så när jag och Lilla Frun var bortresta ett tag för en tid sedan så lovade min Mamma att vakta vårt hem! När vi kom hem så märkte jag något konstigt med mitt badkar, det var lite blött runt det! Självklart så har vi ett mycket avancerat kameraövervakningssystem hos oss, startade datorn, gissa vad jag fann, visar bild ovan. Morsan badandes med sina Väninnor, djäkla Käringar!
Vid Datorn som vanligt Ulv Röde!
PS:
Skriver man "käring" eller "kärring" om en kvinnna?
Svenska Akademiens ordlista har käring på första plats, men jämställer det med kärring.
Ordet kan uttalas antingen med långt ä, som i näring eller med kort, som i värre, men uttalet med kort är vanligast.
Ordet har inget med kär att göra utan är en avledning av karl 'man'. I äldre tid förekom formen kärling och även källing. (På danska heter det kælling, på norska kjerring.)
Men liksom karl har tappat l:et i uttalet har samma sak hänt med käringen eller kärringen.
Rätt ska vara rätt, men som sagt vi Vikingar tolkar historien som det passar oss själva!

3 kommentarer:

Photo by Maria sa...

Om du älskar dem heter det KÄRINGAR och om de är mindre omtyckta heter det KÄRRINGAR... ;-)

Photo by Maria sa...

Glömde tillägga att det är jag som tycker det och skiter i vad Svenska akademin tycker ;-) Ha ha

Ha en bra fredag..

Kram Mia

B i t t e sa...

Hej på dig och ett BAMSEGrattis i efterskott!!! 46 är en aktningsvärd ålder som absolut borde rendera ett par fina pjuckas :-)
För tillfället är mitt liv ännu en gång på höghastighetsbanan, hinner knappt kika in och ännu mindre kommentera. Tyvärr. Men jag finns här i bakgrunden, det vet du. Käring tolkar jag ordet, sägs det däremot käRRing så kan det låta illa. Beror på vem och när. Snart ska jag dra på kvinnohelg, jag och två andra valkyrior ska gör Götet osäkert. Önskar dig en ro-lig vikingahelg!