måndag 16 mars 2009

Är du emot droger - börja hos dig själv!


Hade egentligen inte tänkt att skriva någonting på Oumberliga bloggen idag, men ett litet inlägg måste det bli i allafall, känns det som. Ny drog sprider sig i Sverige går det idag att läsa på Svenska Dagbladets nätsidor, se http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2203021.svd
Egentligen inget nytt under solen, nya varianter av gamla droger dyker upp hela tiden, med en liten molekylförändring som enda nyhet, men funktionen och tanken är den samma, att förgylla den ack så grå vardagen. Usch och fy så hemsk brister då vän av ordning ut i unison körsång.
Visst, hemskt, men faktum kvarstår, vill man uppnå högsta grad av ett "drog fritt" samhälle, då måste man börja hos sig själv, så du som nu har sparat en skvätt i "vinboxen"till Måndagsångesten vrid dunken ett kvartsvarv och låt det sista dropparna av helgens "nattvard" rinna ut i slasken. Känns hårt jag vet, men jag vet också att det är den enda sanningen. Går aldrig att fostra en ny generation till drogfrihet så länge de möter sina närmaste vuxna lite "små sliriga", revolten ligger just där, vilken tonåring vill vara lika patetisk som sina föräldrar, självklart så vill man vara modernare än så. Där har vi problematiken, som sagt inget nytt under solen. Forskningen visar inga avvikelser från mina tankeideér och inte de erfarenheter jag fått under ett snart 45 årigt liv heller. Ibland känns sanningen verkligen trist måste jag säga men det är konstig hur länge vi har blundat för faktum. Att här ge en massa siffror känns ovidkommande, alla vet att alkoholens direkta skadeverkningar bara i liv räknat sett uppgår till tusentals döda i direkt alkoholrelaterade sjukdomar. Följd skadeverkningarna kan man bara spekulera i. Ser min egen verklighet här i en Stockholmsförort, min äldsta son nu 20 år, de årskamrater han haft i dagis,fritids och skola där det gått riktigt åt helvete för och de är vad jag kan räkna till ett tiotal, har ingen haft föräldrar som är nykterister tvärtom. Allt en taskig sanning, så vad gör vi? Ja, men vi kan ta ett glas vin då och då, jag har inga problem med det!
Nej inte du inte, men hur ser det ut för den lilla 5-åringen som ser på? Om du tror att barnen inte märker av förändringen hos vuxna efter ett glas då vet du inte något om varken alkohol eller barn. Vilken djävla bror duktig du är då kanske läsaren av detta inlägg tänker!
Har jag sagt att jag är nykterist kanske? Nej, det sa jag inte om du tänkte det så är det nog ditt dåliga samvete som gnager i bakhuvudet! Var i Kyrkan igår på Högmässa och tog nattvarden efter att ha fått Syndernas Förlåtelse (Som ni vet så mobbar jag politiker och det gör ingen sann Lutheransk kristen). Vid nattvarden så fick jag vin på fingrarna och djäklar i min "Lilla låda" vad det luktade gott och min "syndfulla" hjärna blev med en gång på hugget och tänkte "Partydax", ja nu blev det inte så efter kyrkobesöket, varken min bekantskapskrets eller min omgivning är några riktiga "partyprissar" så livet blev inte roligare än att skjutsa Svärmor till tåget, ja det var ju trevligt i sig att bli av med Tanten, men att fira det kändes lite "överkurs", köpte en Japp och spelade lite extra högt på bilstereon bara. Ja, en liten Måndagsfundering bara från en "syndfull" varelse vid namn Peter Olofsson som samtidigt vill önska alla en trevlig vecka! Glöm inte, ni är bäst!

4 kommentarer:

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej Peter!
Har lidit av en enorm trötthetskänsla i två veckor som inte riktigt vill släppa. Sömnrytmen har blivit störd eftersom jag vaknar vid tre - fyra tiden och har svårt att somna om. Därav mina få kommentarer och inlägg . Min vanliga lust och skaparglädje är som bortblåst :(
Mannen sa igår att - när du inte ens vill sitta vid datorn är det inte bra...men som den "starka kvinna" alla tror jag är tänker jag naturligtvis trotsa naturlagen ta nya tag.
Mycket TÄNKVÄRDA och VIKTIGA tankar du tar upp idag. Precis som du säger så är det ju vi vuxna som är våra barns föredömen. Det är viktigt att förmedla rätt budskap till våra älskade barn, men tyvärr finns inte den ambitionen hos alla föräldrar. Jag läste i en tidning att var femte elev i en klass har en alkohol eller drogberoende familjemedlem...tungt. I en familj där ett beroende härjar finns, är ju alla ett offer. De övriga familjemedlemmarna har ju en tendens att bli "medberoende".Var på en föreställning med Benny Haag som heter "Inte mer än fullt tack". Det var en av de starkaste upplevelser jag haft. Tårarna rann...efteråt undrade jag hur han kunde spela så inlevelsefullt. Läste senare att den alkoliserade huvudpersonen den handlade om var direkt ifrån hans barndom!!!
Har själv en släkting där det här problemet finns och har på så sätt kunnat se den trasiga familjens liv.
Hoppas det känns lite bättre för din fru. Läste ju att hon haft det jobbigt. Du verkar vara en fantastisk man som kämpar för henne. En eloge för det :)
Bra att du lyfte fram "Alfons Åberg" tidigare - ge dom fulingarna vad de tål...

En fin dag till er båda
önskar jag er

Kram Viveka

thebromanders sa...

Visst måste vi börja hos oss själva!
"We should never permit ourselves to do anything that we are not willing to see our children do."
- Brigham Young

Willewira sa...

"Barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör".

Instämmer till fullo i ditt inlägg.

Ha en skön kväll med din lilla familj.
Kram Willewira

Camilla Alvén sa...

Så sant så!