torsdag 19 mars 2009

En vanlig dag!



Godmorgon säger jag till alla som är lika morgonpigga som jag, klockan är nu snart halvsex på morgonen och jag har varit upp sedan klockan 4. Äldsta sonen fyller 20 år idag och självfallet så ska han uppvaktas på morgonen, det har vi haft som tradition sedan 1 års dagen. I år är det första gången som han inte blir väckt av hela familjen med paket och skönsång. Det är nya tider nu när han arbetar, men vi firar honom efter arbetet idag.
Tänker ändra i bloggen lite grann, börjar kännas lite "tråkig". Istället för lånade bilder så ska det nu bli eget material hade jag tänkt mig, kanske inte så roligt alla gånger, utan lite mer upphovsrättsligt korrekt bara. Det börjar "snurra" på för Jernsaxen och jag har på så vis blivit lite mera synlig, börjar också politisk om ett litet tag. Fast jag ändrar ingenting i det jag gjort, som alla vet så står jag för det jag skriver/skrivit och tar heller aldrig bort något material, varken inlägg eller kommentarer. Kommer fortsättningsvis även hänvisa till artiklar som jag tycker är intressanta och läsvärda. Inredning, design och antik ska jag också fortsätta med. Tråkigt nog bara bilder från två av de stora Auktionshusen, ett har jag fått nej ifrån. Tråkigt för dem säger jag bara, snacka om att de missar kunder(ler).
Idag blir det två bilder. En av sonens födelsedagspresenter är ett helt klart Oumberligt ting en iPhone, brukar ju säga att jag föddes vacker och inte rik så det blev grundmodellen på 8GB finns även med 16GB. Fungerar perfekt, han var som ett stort barn (det har han efter sin Far) så han fick öppna paketet redan i förrgår, men då kan han redan idag sitta och läsa Farsans blogg på tricken in till Staden. Klicka på bilden och se vilken som är favoritbloggen!
Sedan blir det en trevlig bild till. Vår husbil fick sig en riktig runda, service och kontroll att allt fungerar som det ska efter vinter. Många ställer av sina husbilar under vintern men i Stockholm fungerar inte bårtransportfärdtjänsten som vi önskar, så då har vi kunnat använda den "akut" när det behövts. Fast då mer som enbart transport men nu är alla system påslagna kyl, dusch, centralvärme mm så nu "djäklar ska det bos in. Var en sväng förbi Fasta centum och hämtade lite prylar. Skulle ha käkat i bilen också men eftersom jag är en "social varelse" så blev det Donken istället, inte gott men fan så lätt tuggat. Hoppas "Lilla Frun" är såpass pigg idag så vi kan ta oss ut en sväng. Det värsta med att vara husbilsägare är att alla vinkar till varandra även här i Storstadsområdet, känns lite små töntigt, men det är väl bara att ta det för var det är och vinka på för fullt, värst är när den som man möter har "vinkare" Cowboyhatt, "yiiihaiiii!
Det bästa med husbilslivet är ändå att sova i den, igår tog jag mig en liten "lur" i alkoven, öppnade takluckan lite på glänt, 3 minuters filosoferande sedan kom John Blund, att sedan bli väckt av min Svärmor som ringer på mobilen är en helt annan sak.
Det här med att sova gott, i somras när vi sov lite extra djupt så blev vi "rånade" medans vi låg och sov. Stannade utan för Marsailles i Frankrike på en kamerövervakad rastplats på en av de privata motorvägarna så allt ska vara tryggt och säkert. När vi vaknade var förardörren uppdyrkad och larmet avstängt. Okej, jag vet det låter lite amatörmässigt, men allt viktigt ligger under mig, men min dotters handväska kom tjuvarna över, för henne en katastrof, plattången, sminket och nattandställningen försvann, tänk dig tjuvarnas min när de förnöjt öppnar väskan och hittar dessa Oumberligating för en 15 åring, sorgen var också lite större för den fina handväskan hade min dotter köpt i Italien på våren under sin konfirmationsresa.
Helt klart blev hon ledsen och förbannad först men när jag sedan lovade att hon skulle få handla allt nytt i Paris så blev hon genast mycket gladare. Som min dotter skriver på sin blogg! "-Den som inte blir lycklig av att shoppa har inte hittat de rätta sakerna!"
Vid datorn som vanligt denna arla morgonstund Peter Olofsson!
PS: Och dagens glädje nyhet kommer som vanligt ifrån Svenska Dagbladets nätsidor rubriken lyder:
Inga extrapengar till kommuner i år
Publicerad: 19 mars 2009, 01.00
De borgerliga partierna ger nu ett rakt besked: det blir inga extra pengar till kommunerna 2009. För att möta lågkonjunkturen får de ett tillskott för nästa år, men det räcker inte för att klara verksamheten utan nedskärningar. Artikeln i sin helhet hittar du på länken nedan:
(Gjorde just en uppdatering om någon fick en störning när de läste detta)

8 kommentarer:

RANA sa...

Stort grattis till sonen som fyller 20! Ni kan ju allstå ha fest ihop?? Bara tre dagar emellan? Två?

Förresten får du ändra texten i din profil...

Läser med blandade känslor att du ska sluta visa bilder på stora, nakna diva-män som käkar vindruvor. Vi får se vad du kan provocera med nu.

Den trasiga flaggan i topp, du.

:-)
/Rana

Unknown sa...

Hej Peter och tack för besöket på min blogg! Stort grattis till din son idag, tänk 20 år. Det var ett tagsen man var där...

Ha en go helg, kram Pia

VITA NYANSER sa...

Kul att du kikade in till mig, inte så många manliga som kikar in. Av mina nästan 4500 besökare så är du den 2:a manliga som lämnar en kommentar.

Ha en bra dag!
L-L

Mia sa...

Tack snälla för dina rader hos mig. Visst är det så att man alltid blir lika glad när någon lämnat ett litet spår efter sig. Att någon stannat upp en stund extra bara för att skriva just till mig... det värmer.

Hoppas du får en fortsatt härlig vårvecka!
Kram Mia

VITA NYANSER sa...

Härligt att man kan träna upp sig i sina förmågor! Vi är ju olika vi kvinnor och män, och det är ju härligt. Oftast är det ju vi kvinnor som bryr oss mest om inredning och den estetiska designen. Vi tilltalas av vackra bilder på fina hem. Sen beror det nog inte på om det är kvinnor eller män som skriver, huvudsaken vi blir visade fina saker (mycket ytligt eller hur). Men vi inreder ju med mycket känsla, omsorg och värme, vårt sätt att skapa.

Fortsätt ta dig fram bland oss bloggande kvinnor = )!

L-L

Lina sa...

Tack för att du lämnade en rad hos mig så jag fick veta att du hälsat på. Ibland tycker jag att det känns så konstigt att inte veta vem som varit hos mig och läst. Vem som tagit del av mig... Kanske bryr jag mig för mycket.

Fortsätt vinka till mötande husbilar, är det inte lite charmigt? Ungefär som alla gravida kvinnors blickar möts för en sekund när de passerar varandra på gatorna. Kanske är de lite mer försiktiga men nog känner de samhörighet, det lovar jag.
Ha en bra dag!
/Lina

Lilla huset på prärien sa...

Men då får man ju gratulera till sonen! Skulle gärna bjudit ned er på semster i två veckor om det bara hade varit mitt hus... nu är det inte det så...

Men ni kan ju alltid ta med er husbil/vagn och campa utanför *ler*

/ Jenny

Helenas loggbok sa...

Hej Peter!
Tack för att du tittat in hos mig och lämnat kommentar! Vilken spännande blogg du har! Själv skriver jag mest för att föräldrar, syskon och vänner där hemma i Sverige ska kunna veta lite vad vi gör och hur vi har det. Sen är andra oxå välkomna att läsa om vårt vardagsliv.
Ha en fortsatt bra dag!
/Helena