onsdag 18 mars 2009

Några år hit eller dig spelar det någon roll, eller?


Ja, nu var det dax för "ännu" en "skrämselartikel", forskningsunderlaget och resultaten är det säkert ingen som i fråga sätter, min fundering går mer kring, att visste vi inte redan detta? Att bara ha en liten extra "kula" på några kilo skapar problem det vet väl alla som har någon form av kommunikation med sin kropp. Enligt tabellen så lever jag 2-4 år kortare än genomsnittet, säger inte heller så mycket, hur länge hade jag annars levt? Ja, en massa filosofiska frågor att ta ställning till, eller vad säger ni? Fetma ger kortare liv är artikelns huvudrubrik:
"De allvarliga hälsoriskerna med övervikt och fetma bekräftas nu definitivt av de hittills tyngst vägande vetenskapliga bevisen. Den största analysen hittills av totalt cirka 900000 vuxna visar att ökande vikt kan förkorta livet med flera år. Men fortfarande utgör rökning ett större hälsohot." Detta är ett utdrag ur artikeln som läses i sin helhet på: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2609943.svd
samt på följande artikel från dagens tidning (Obs: Detta inlägg är omredigerat idag)
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2614525.svd
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson! PS: Bilden ovan publiceras enbart för att gör den kvinna glad, som alltid "kommenterar" vilka fina och härliga killar jag hittar att visa bilder på!
Denna inlägg är lite omarbetat av mig och nu vill jag lägga till lite mer information, den här gången en artikel från Dagens Nyheter, ämnet är fetma och rökning, se nedan:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kraftig-overvikt-lika-halsofarligt-som-rokning-1.823722

2 kommentarer:

RANA sa...

Hahaha!! Här försöker man vara lite lagom ledsen och sedesamt nattuggle-deppig, men hur bra tror du det går nu? :-D

Tack. Du vet för vad.

Tojjan... sa...

Jag brukar inte bli skrämd av rapporter om vårt allmänna hälsotillstånd, men detta om fetman fick det att susa till i maggropen. Är vi månne på väg mot ett överviktigt USA?

Bra att du bloggar om detta. Cred också för att du hjälper till att sprida att regeringen inte skjuter till pengar till kommunerna, utan hänvisar till den sänkta arbetsgivarskatten(avgiften?)

//mvh Tojjan