torsdag 26 mars 2009

Fortsatta nacksmärtor!



Allmänt
De flesta får ont i nacken och axlarna någon gång. Smärtan behöver inte vara ett tecken på sjukdom, i de flesta fall går den över av sig själv. Det kan vara att man blivit stel i musklerna efter att ha suttit länge, exempelvis FRAMFÖR DATORN. Men smärtan kan också bero på stress eller en inflammation i ett senfäste. I ovanliga fall är nackvärk symtom på en allvarlig sjukdom.
Behandling
I de flesta fall bör man fortsätta att röra sig som vanligt även om det gör ont i nacken och axlarna. Överdriven vila kan försämra muskelstyrkan, musklernas samordning och balansen i kroppen. Därför ska man gärna fortsätta motionera om man redan gör det eller försöka komma i gång med en ny fysisk aktivitet. Det kan lindra eller till och med få besvären att gå över.
När ska man söka vård
Om man har ont i nacken och axlarna och inte blir bra på ett par veckor, bör man kontakta sin vårdcentral, en sjukgymnast, naprapat eller kiropraktor. Man bör söka vård direkt på en vårdcentral eller akutmottagning om man
plötsligt får kraftig, ihållande nackhuvudvärk
har feber samtidigt som man har ont och är stel i nacken
har ont i nacken och axlarna efter en olycka.
Man kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen för råd.
Delar av text ifrån, länk nedan se:
http://www.1177.se/allakapitel.asp?CategoryID=27080&AllChap=True
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson!
PS: Se även www.jernsaxen.blogspot.com och glöm inte "Att den smärta som inte dödar förädlar" gammalt "klokt" Japanskt ordspråk!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ahhhaaa...är det datorn denna smärta i min nacke grundar sig i ?!?! Hade jag inte en aaaaaning om ;-) För inte är det väl så att man gärna förnekar denna åkomma pga bloggberoende? Nej nej det kan jag aldrig tänka mig :-)

Polargrevinnan sa...

Jag har också ont i nacken, haft det ett par månader.
Tog mig i kragen och ringde doktorn, som skickade mig på röntgen. Fick svar för en stund sedan. Jag hade ordentliga förslitningar i nacken vilket vållar smärta. Det är antiinflammatoriska värktabletter som gäller. Jobbigt, men man dör inte av det. Du ska nog låta sjukgymnast känna på din nacke, ett råd och hälsning från
Polargrevinnan