måndag 2 mars 2009

En sista fundering bara innan jag.........


Som sagt, bara en liten fundering till innan jag slutar att göra en massa inlägg idag. Skulle egentligen slutat redan med det förra, om ögonen, men satte mig just och åt lunch.
Helt plötsligt så var det där igen, gissa vilket, en liknelse. Ja, inte riktigt en vanlig liknelse utan mer en jämförelse, det handlade om Vasaloppet och att genom åren så har 450 000 åkare tagit sig i mål. Det motsvarar 990 varv runt jorden!!!!!????? Vilket dravel så här har man skrivit jämt om massor med olika saker i tid och tid. Om man staplade alla enkronor så skulle stapeln räckt till månen ...osv osv. Nu får det väl bli ett slut på detta helt vansinniga jämförande, som faktiskt är helt meningslöst, för om någon inte förstår sanningen i "original" så kommer verkligen inte begreppet bli tydligare om man gör en liknelse av det hela, hur många har en verklig upplevd känsla om hur långt det är till månen eller runt jorden 440 gånger, en stapel hög som tio Mount Everest eller liknande?
Säger som Jack Nicholson i filmen. Livet från den ljusa sidan.
Den som använder liknelser kan få schamponera mig i skrevet!
Filmen är i mitt tycke en av de bästa filmer som gjorts gå in på www.cdon.se och beställ den, ett måste för livsvisdom. När du sett den så kanske ni tycker om mig lite i allfall, fast jag gnäller på oviktiga saker ibland(ler) Mvh från en sur,arg och ledsen Peter Olofsson som ännu inte lyckats med att få ett vintergångbord med storahjul till sin Fru trots en massa påtryckningar från olika håll, en sönderfruset centrallås, köpt en storlek för små byxor för jag inbillade mig att jag skulle få bort den lilla kulan på magen till Mars plus en massa andra små upprörande skitsaker samt att jag fyller 45 år och blir påmind om det genom en massa små töntiga gratiserbjudande som fryst princesstårta från Ica Maxi!

8 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Skulle bara säga tack för din fina kommentar och jag tycker att det är helt fantastikt om lilla jag kan glädja dig.
Läsa allt du skrivit får jag göra när jag är ledig - jobbar just nu.
Du är så flitig och har flyt i ditt skrivande.
Öskar att jag kunde skriva oj oj då skulle du få höra-läsa både det ena och andra. Har så mycket i mitt lilla huvud.
Hoppas du får tag på något riktigkt grönt som ger dig energi.
Kram
Annika

Anonym sa...

Life is a bitch and then you die.
Lika bra att lära sig det omgående.

LillaFlisan sa...

Filmen är en höjdare men Jack N. är bara bäst!!!

(Få skådisar kan slå honom.
Skulle vara Allan Edwall då, min absoluta favvo alla kategorier men han finns ju inte bland oss längre....)

Härligt med så många inlägg!

Du är så flitig Peter så vi andra framstår ju som riktiga latmaskar, fniss!

Kram på dig!!

Flisan

oumberligating sa...

Hej Anonym! Min härlige granne är från England han har en annan varit!
"Life is a Bitch then you marry one"!
Tack för kommentaren, ha det bra!

oumberligating sa...

Hej Flisan! Du och alla andra är inga latmaskar, tvärtom jag är lite "speedad" just nu(ler)!
Ha en fin eftermiddag och kväll, har du läst hemma hos dig ännu?
Det blev verkligen fint med din nya "krona"!
Mvh från Peter!

oumberligating sa...

Hej! Annika, låter som du också har lite "uppdämpt" som vill ut, starta en lite halvanonymare blogg och blanda inte ihop den som jag gjort, visserligen blir det en intressant blanding, men många blir lite "trötta" har jag märkt.
Hoppas du stannar kvar här på Oumberliga, jag förblir dig i allfall trogen, du är och blir min "Klorofyll injektion i cyberrymden"
Mvh från Peter!

thebromanders sa...

Håller med. Det där är en bra film:)

Fru Pusselbit sa...

Väldigt vad mycket du skriver, jag själv har tagit det lite mera lugnt med det! ;)

Ha det så gott idag och jag hoppas att du är lite gladare nu, 45 är väl ingen ålder, annat är det med 65 och dit är det ju 20 år! ;)