onsdag 4 mars 2009

Jag tror dom är lite ledsna!




Ja, vändningarna här på Oumberliga bloggen är snabba, trots lite kritik för det så tycker jag att det hör ihop på något sett i allafall, mina inlägg alltså. För visst så handlar det för det mesta om konst eller åtminstone om konsten att vara människa. Jag tror ingen har kunnat undgå senaste tidens hårda debatt om Konstfack och vad deras elever hittar på. Visst är mycket "knas" men tänkt om något som är riktigt "knas" i slutändan för med sig något gott, exempelvis så vet vi ännu inte vad Anna Odells tvångsintagning på S.t Görans psykakut kommer visa, vi kanske inte heller kommer att få reda på det, för döms hon för sitt "tilltag" så kommer inte hennes arbete visas enligt Konstfack. Att hon "tänkte" hoppa från Västerbron och utsatte sina medmänniskor för "chock" kan verkligen disskuteras, har varit med i verkligheten vid två sådana händelser och jag vet vilka tunga spår som det sätter på alla inblandade.
När jag gick i gymnasiet så hade jag starka funderingar på att söka in på Konstfack, det blev inte av, slogs redan då av en sak som jag då inte kunde sätta ord på, men nu över 25 år senare faktiskt kan göra efter viss "livsvisdom". Många elever mår helt enkelt inte bra, jag tror dom är lite ledsna, tror då faktiskt att det kan bli "lite fel" i uttryckssätten då. Att vara "konstnärssjäl" är inte alltid det lättaste, det ser jag tydligt på både min och mitt lilla "netverk" av bloggare, vi som gett oss in i den mödosamma inrednings, design och prylvärlden. Kan ibland säkert av utomstående ses som ytliga, men "skrapa" lite på ytan och de mest fantastiska människor uppenbarar sig.
Vid datorn denna arla morgonstund i nådens år 2009 Peter Olofsson!
I dessa upphovsrättsliga hårda tider vill jag berätta att bilderna ovan kommer i från Scanpix, möbelinredningen fotograferad av Ingvar Karmhed. Anna Odell av Magnus Liam Carlsson
Bilderna finns i sitt fulla sammanhag i Svenska Dagbladet där det också går att läsa alla artiklar i ärendet och få fler blogg och länktips gå in på:
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_2543785.svd och
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2547359.svd

2 kommentarer:

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Nej inte är det lätt inte och ibland kan det väl bli lite väl extrema uttryckssätt .
Oroar mig för att vissa unga människor ibland säljer sin själ till själva djävulen och "Big brother" bara för att få en sekund i rampljuset .

En annan är för gammalt för sånt , och är glad om någon vill kika in i ens kantstötta blogg ;-)

Lotta

Anonym sa...

Vet inte om jag tycker att det är så lätt att vara en "vanlig" själ heller alla gånger. Men jag klottrar inte på tunnelbanan eller ställer till ett herrans liv för det.