fredag 13 mars 2009

Vad gör de med alla stålarna! (Samt lite Påskvarning!)


Ser man på statistiken vilken sajt på Svenska Dagbladets nätsidor som hade flest besök igår så är det listan över värdens rikaste Svenskar som gäller. Jag tycker personligen själva beloppen som presenteras är helt oväsentliga. De flesta sitter på större förmögenheter än vad som rimligt sett går att göra av med via sk vanligt konsumtion. Mina egna funderingar är mer vad gör de med alla stålarna? Det skulle vara intressant om de exempelvis bloggade, ja, det kan de mycket väl redan göra många av dem, men knappast den typen av blogg som förekommer här på blogger och liknande. Visst vore det trevligt med en bloggshoppinglista gjord av Bill Gates fru, nu verkar det inte riktigt som hon shoppar loss ordentligt men jag tror ni förstår vad jag menar.
Själv gick jag och köpte mig en konstalmanacka igår, billigt och bra vi är ju inne i Mars månad nu, halva priset, riktigt fynd må jag säga(ler). Ja, om jag nu var miljadär så inte fasiken hade jag köpt en liten fjösig väggalmanacka. Tolv rejäla årstidsanpassade oljemålningar hade det blivit, bara att byta varje månad och under dem så har man en klassisk griffeltavla med barnens aktiviteter, skulle fungera tror jag. Inte skulle jag heller skicka fjösiga påskkort heller, Jenny Nyström original för en sisådär 20 loppor styck hade det blivit till mina vänner.
Här i Stockholm har vi en miljadär som köpt en hel fastighet på Strandvägen, dyrast adressen, han har låtit bygga om utfarten till garaget så bilen kommer upp i en hiss och sedan öppnar väggen sig på ett kul sett, men vad rullar ut och vad åker gubben i, en Audi, nu går väl skam på torra land, miljadär och fjösar runt i en Audi vart är vägen på väg? Inte någon smak heller när det gäller antikamöbler heller, jag lovar jag vet. När Hauptmöblerna är till salu så är det inga miljadärer som köpt dem, för det mesta knegare som haft ett tiotal andra knegare anställda och fått lite snurr på verksamheten. Nu är jag inte dummare än så att jag förstår att detta är hårda affärsmän och att det är inte inkomsterna man blir rik på utan de utgifter man ser till att man inte har. Fast IKEA Kamprad är inte så blygsam som han verkar inte heller Percy Barnevik han kan också sätta sprätt på lite pengar för rejäl konsumtion, heders grabbar!
Gå nu in på listan nedan och fundera du med vad skulle du hitta på att köpa, fantisera ordentligt nu, det är gratis! Vid datorn Peter Olofsson!
PS: Vem tar hand om Påsken om inte Oumberlige Peter sätter fart, har sett lite antydning om att Påsken är i antågande, eller vad säger ni, nu släpper vi loss ordentligt va, låt det bli fjädrar, ägg och ris för hela slanten på varenda inredningsblogg, ingen idé att vänta längre.
Jenny Nyström kortet har jag inte heller i original utan det har jag köpt hos en "hökare" för 30 kronor, kortet är stämplat 1927.

10 kommentarer:

Skatan sa...

Godmorgon och tack för påhälsningen!

Påsken är inte framlockad i skatboet ännu...den lär nog dyka upp med tiden. Jag är dock inte så särskilt pyntig av mig. Nåväl, ett ägg eller två lär jag väl kunna klämma fram...

Trevlig helg,

Skatan

Lilla huset på prärien sa...

Fantastiskt vackert kort!

Och den där listan... ja, det händer väl ibland att jag undrar om jag har valt fel man. Kanske borde gett mig efter någon/några på den listan istället? Då hade jag inte suttit här med ett halvkass hus och en risig bil...

Fast pengar är inte allt säger de som vet :)

Ha en skön helg!!

/ Jenny

Lilla Eken sa...

Hej och kul att du lämnade en kommentar hos mig!

Nej du, med fyra vildbattingar i huset (allihopa med päls och fyra ben) så drar jag på påsken i det längsta. Det blir så mycket att städa efter att de dödat påskriset. :-)
Men ett Jenny Nyström vykort, faktiskt just med en flicka med påskllijor, sitter här på väggen vid min burk året om. Och nu när jag tänker efter så ligger förra påskens prydnadsägg fortfarande framme på ett fat i ateljén... Så jag kanske har startat påsken på sätt och vid iallafall? ;-)

Vad mycket du har att läsa här. Jag återkommer för att läsa vidare och naturligtvis också för att se hur du nu tänker följa upp din lössläppta påsk. :-)
Hej, hej/liten ek

gulle hexan sa...

god morgon i stugan..:)
tack för din kommentar hos mig..
ska kika runt hos dig en stund..

ha en skön helg:)

RANA sa...

Hahahaha!

Hahahaha - åt detta inlägg.

Hahahaha - åt din kommentar hos mig.

Jag blir så matt av hutlöst svinrika människor. Hur kan man behöva tio bilar när man bara har en kropp? Fy fan, jag orkar inte ens prata om det.

Och det där med audin förstår jag inte - det är alltså en svenssonbil som miljardärer inte borde beblanda sig med, I take it? Jadu, jag ser inte skillnad på en korv och en corvette, så
jag bryr mig inte. Vi har en vit bil, d.v.s. jag tror den är vit under leran.

JA! Din analys är klar och fullständig. Jag är lite uppgiven, eller egentligen snarare matt. Det är en sak som är ett skämt i min värld, och det är sömnen.

Jag är mkt tacksam för ditt fina erbjudande om strumpspridning och öppna skåpsluckor och gastande framför tevesporten. Tack. Du är så omtänksam. Det där du sa om tolv timmar utan mat och hetsigt prat på det.... :-/ LITE för nära min verklighet för att jag ska kunna skratta helt utan smärta.

Men grodan simmar vid ytan. Allt är knäppt, men det är okej.

Ha det bäst.
/Rana


:-D

Willewira sa...

Hejsan där, påskgubben!

Någon påsk har inte börjat krypa upp här ännu... men jag ska väl börja så sakteliga...

Jag har inga svårigheter att fantisera om vad jag vill göra... Tyvärr är jag ju ingen lyxpotta, så jag skulle ha väldigt svårt att göra av med alla dessa miljarder dollar, som förvisso med all säkerhet är placerade så att de står utanför all tillgänglighet i alla fall, men ändå...
Det första jag skulle göra är att bygga om huset precis som jag vill, men det kanske handlar om 3-4 miljoner...
En ny bil... 300.000 kr
Ett par resor om året, till varmare land... 150-200.000 kr
Okey, jag skulle bjuda mina vänner på en resa också... säg 1 miljon.

Bil till mina föräldrar....
300.000 kr
En miljon var att spara till mina barn .... 2 miljoner.

starta eget, affär - blandning av antik, kuriosa, blommmor, renovering av möbler.... ca 1,5 milj. (då tar jag i).

Okey... jag kommer upp i ca 10 miljoner, första året, sen handlar det kanske om 1-2 miljoner...

Jag har en bra idé... jag tar jobbet som chef för SE-banken. Det kan väl inte vara så svårt?? Spendera pengar kan jag också.

Nähä, inte det. Ja då återstår väl trisslotterna... ;)

Ha en skön helg!!
/Willewira

Marie//Tekla Maräng sa...

Halloj

Kul att du har varit inne hos mig och hälsat på. Ska ut och shoppa loss på påskprylar att tillverka själv, så snart blir det väl lite fjädrar på bloggen. Har smuggit runt på olika sajter och letat påskbling...
Hit måste jag återkomma och läsa vidare

Willewira sa...

Vet du, jag gillar gränsöverskridande... blir mer personligt då.

Jag började blogga för inredningen... men kom snabbt att bli personlig, även om jag inte går ut med namn etc... En dag kanske jag gör det också.;)
Nu har man ju börjat träffa en massa folk också och de vet ju vad man heter. Fast det handlar nog mest om att inte kunna söka på mitt namn och få upp bloggen...
Jag kommer väl över den tröskeln också så småningom...

Med det vill jag säga... klart jag stannar hos dig. Jättekul läsning!!

Jag skulle också många gånger vilja ta upp saker och ting, och det händer, men jag har en tendens att bli för upprörd och allvarlig.. inläggen blir så långa då... :)

Fast jag ska väl försöka hålla mig i skinnet och bli lite allvarlig någon gång också, utan att bli långrandig.

Bengali var fakstiskt den servis jag var ute efter från början. Bjöd på en på en auktion för någon månad sen, men jag var tvungen att stanna vid 2500. Den gick för 2600. Himla retligt!! Och den var så fin - 12 kuvert + uppläggningsfat, karotter och en kaffeservis!!

Förstår att det var billigt i sammanhanget... men då kunde jag inte. Gråter lite fortfarande...

Håll gärna utskik...

Ha det gott!
/Willewira

Design i tid och rum sa...

hej hej!
Efter att jag läste kommentaren var jag tvungen att sticka och handla fredags fika, men något konstig har hänt inne på Copp-F
jag köpte en bukett Påskliljor...och gissa vem har smittat mig med Påsk-feelings !!
HI HI ::HA DET NU SÅÅÅ BRA Dadda

Annika Christensen sa...

Hej Peter!
Ursäkta att jag inte tittat in.
jag ha iallafall läst dina inlägg och jag blir lika glad varje gång du tittar in.
Ja har nog redan sagt vad jag tycker om pengar. Klart att man skulle vilja ha lite mera pengar och jag vet precis vad jag skulle göra.
Fast ingen av de du nämner är superlyckliga tror jag.
Du vet väl att som vunnit stora vinster ofta slutat i skilsmässa eller något annant sorgligt.
Det var ett program om det TV för några år sedan. Tyvär minns jag inte siffrorna.
Vi hade utbytes ungdomar från Dallas hos ett år via CISV.
Då en tjej bodde hos oss och de andra hos andra familjer.
Däremot skulle alla komma och vara en dag hos alla.
Den dagen det var vår tur så varj jag lite olrolig. Du skall veta vårt hus är 85kva och de var 11 st + 11 svenska ungdomar.
Då hade jag inte växthuset heller.
Alla kom - solen sken.
Barnen sprang ut på ängen, de plockade alla min bära i trädgården inte ett ända var kvar.
De fick äta våfflor ute och göra stora såpbubblor som man kunde stå inne i. De fick uppleva något de aldrig upplevt. I dallas får barnen inte själva förflytta sig för risken för att bli kidnappa är så stor. Det saknas jätte många barn där.
De som var hos den dagen var väldigt rika och hade både barnflicka och hushållserska.
Men de hade aldrig sprungit på en äng och alrig plockat ett bär.
Förstår du vilken insats jag gjorde för de barnen.
Fast en pojke tyckte vi var fattiga och hon som bodde hos oss tyckte nog det samma.
Ha det gott så hörs vi
Det blir nog många stavfel i detta inlägg men hoppas att du kan förstå det.
Kram
Annika
ps tror att du gillar min senaste bild