fredag 6 mars 2009

Sofia Karlsson eller Metallica?



Ja, nu har jag som vanligt "lite" dåligt samvete om jag varit "stygg" i mina två senaste inlägg (se nedan), lite musik "gjuter olja på vågorna". Du får välja själv, Sofia Karlssons skönsång eller Metalicias lite grövre röster, varför inte bägge kanske?
Nedan utdrag från recensionen av hennes senaste skiva, publicerad i Svenska Dagbladet, se länk nedan:
"Hos Sofia Karlsson smälts den svenska folksången samman med visan och amerikanska intryck till en organisk form. Redan på hennes andra skiva, Svarta ballader, speglades bluegrass- och old timey-påverkan både i instrumenteringen och i sångarrangemangen, bland annat i den utsökta trioversionen av Till min syster.
På Sofia Karlssons nya skiva Söder om kärleken är stilintegrationen än mer konsekvent genomförd. Sofia Karlsson har för första gången skrivit allt material själv, med en del co-writes inom gruppen. Melodierna är mjuka, smeksamma och en aning svävande, liksom formade efter lyriken. Det visartade draget visar sig även i Sofia Karlssons texter. De är lyriskt avskalade, obönhörligt inriktade på att ge ett omedelbart och nära uttryck för upplevelsen"
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2548067.svd
Medlemmarna i Metallicas skandinaviska fanklubb reser över hela världen för att se sitt favoritband.
BESATTHET Metallicafansens trofasthet är orubblig. Många lägger större delen av sparpengarna och semestern på skivor och turnéer. SvD har träffat några av de mest hängivna beundrarna inför helgens konserter i Globen. Läs artikeln i sin helhet på:
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2558125.svd
Metalicca lysnar du på länken nedan:
http://www.youtube.com/watch?v=bAsA00-5KoI&feature=related
Vill du även lysna på Sofia Karlsson så går det bra också det på länken nedan:
http://www.youtube.com/watch?v=f_LKPg5YlKI

4 kommentarer:

Bloggullet sa...

Så du har ångest över inlägg som jag brukar ha.;0)
Tack för dina fina, omtänksamma kommentarer hos mig. Jag älskar Sofia Karlsson, hennes röst är som balsam för en ledsen själ. Sen gillar jag även Metallica.
Vi har nog lika musiksmak.
Ha en fin helg.
Kramar

Ninni sa...

Får jag välja så blir det Sofia Karlsson. Men blev lite besiken när jag såg henne i somras i Sverige som förband(!) till Winnerbäck. Där passade hon alls inte in.
Blev så fundersam över det du skrv hos om mig otrevliga kommentarer...Jag var tvungen att tänka efter om jag hade varit här hos dig och kommenterat och skrivit på något otrevligt sätt...Men det är nog bra länge sedan det och jag hoppas verkligen inte det var otrevligt då! Det är svårt att bli rätt uppfattad på några korta rader, kanske blir man tolkad på ett annat sätt som det var tänkt.
Hoppas du får en trevlig helg!

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej Peter!

Klart jag väljer Sofia! Men synd att du inte hade "min favorit"" James Blunt som alternativ. Hans röst och musik är som bomull för själen. Vore jag inte gift skulle jag nog säga att jag förälskad i honom hahaha.
Ikväll blir det lugna gatan här hemma. Vi hade vänner här igår kväll med många goda drycker och bubbelbad. Vi kom isäng sent inatt eller ska man säga morgon kanske ;)
Så idag har jag varit lite sliten. Räknas en blixtrande huvudvärk och baksmälla in i kategorin för att vara med i jernsaxen (ler).Då blev jag medlem idag...
Har du sett att du fått en utmaning i mitt senaste inlägg? Gå in och kika...

Ha en fin helg

Kram Viveka

japp sa...

Hejhej.. tror att du varit in hos mej en gång, kände igen namnet. Jadu, Metallica är nog min melodi, tror jag, nog för att Sofia sjunger vackert, men rock i all ära för mej.
Men nån galen fantast är jag iof inte, lagom lyssnare kan man kanske säga.

Spännande blogg förresten.. kikar in snart igen. Helén.