måndag 2 mars 2009

Från "Pumor" till Lodjur!




Ibland blir jag riktigt stolt över mig själv och min fina "övergångar" från ett inlägg till ett annat, förra inlägget var det "pumor" på (söderslang för tjejer) och lodjur är ju också ett kattdjur precis som puman, ja, jag vet skitdåligt, men man kan inte lyckas jämt.
Ja, till allvaret, årets lodjurs jakt har dragit igång, Naturvårdverket har dubblat kovten i år från 86 djur till 156 djur i jaktkvoten, helt vansinne. All förskning visar att för att en population av en viss djur art ska överleva på sikt och inte drabbas av sjukdomar, inavel och liknade så behövs det en stam på cirka 5 000 individer, i Sverige har vi cirka 1500 just nu, så med kvoten 156 djur så brandskattar man lodjursstammen på 10%, känns inte klokt och genomtänkt på något sett.
Lodjur, varg och björn skall endast skjutas vid kontrollerad skyddsjakt på såvis så blir också djuren på sikt genetiskt mycket skyggare, det är ett faktum som alla som har några som helsta jakt/viltvårdskunskaper känner till. De redan skygga lodjuren kan inte spåras upp och sedan skjutas, vansinne!
Bilden ovan kommer ifrån länken nedan, bilden på det skjutna lodjuret visar jag inte källan till (om någon vill berätta fakta om bilden, ange källa eller ta bort den kontakta då mig via mail på
jernsaxen@live.se så ordnar jag till det) eftersom den kan vara tagen vid ett skyddsjakts tillfälle som jag anser att det endast då och under omständigheter som är kontrollerade är okej med rovdjursjakt. Att skjuta detta majestätsiska kattdjur under andra omständigheter anser jag var helt fel. Personligen så anser jag att uppsökande jakt endast är okej för älg, rådjur och vildsvin och då äter man självfallet också upp det man fällt och kallar man sig naturmänniska så ser man också till att ta tillvara så mycket av djuret som möjligt, som skinnet exempelvis. Vill du se älgskinnsprodukter, typ handskar och mössor gå då in på http://www.lissman.se/
Vid datorn som vanligt Peter Olofsson! Nedan länk och information om lodjuret!
http://yg2004-sofia-lise.tripod.com/

6 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle du inte bli "gulligare" som du skrev i Thomas di Leva inlägget?
Catrin

Viveka i Bläckhornet sa...

Gomorron Peter!
Ja eller morron och morron. Min startade egentligen klockan 03:10 imorse. Har haft sömnproblem i en veckas tid nu. Vaknar alltid vid den tiden och kan inte somna om. Framåt 6 eller sju är jag urtrött.. Men då är det ju dags att stiga upp. Full aktivitet vill säga. Anledningen är väl egentligen att det är lite "mycket" runt omkring mig nu. Och stenbock som jag är vill jag ju alltid finnas till hands och hjälpa alla. Det verkar som alla förstått det dessutom och gärna vill luta sig mot mig. En nära vän sa till mig en gång " Jag förstår inte att du inte går in i väggen "Jag svarade: sånt har jag inte tid eller råd med, vem ska då tand om allt? Jag antar att jag är alldeles för varm och omhändertagande för att lämna människor till sitt öde. Jag är en person som älskar mest...

Helgen var jätte trevlig iallafall.
Vi var hos min bror som hade öppet hus. Han fyllde 50 år i veckan. Himmel så kul det var. 90 pers ramlade in under hela dagen :o Många skratt och möte med goa vänner.(sånt älskar jag :D )

Läste dina inlägg som jag missat!
Vilken söt fru du har! Har förstått att hon och du gått igenom många svårigheter. Bra kämpat. Sjukvårdens brister skulle man ju kunna skriva en bok om.
Vill också berömma dig för dina snälla kommentarer. De värmer gott! :)
Önskar dig en fin dag och hälsa frun

Kramar Viveka

oumberligating sa...

Hej Catrin! Jag sa att jag skulle bli "gulligare" det stämmer men inte menlös(ler). Nu vet jag inte vad du syftar på för inlägg om jakt eller Maud, skriv gärna mer.
Ha en fin dag mvh från Peter!

oumberligating sa...

Gomorron själv Bläckhorns Viveka!
Låter som en fras ur "Raskens"!
Skriver mer, hemma hos dig!
Mvh från Peter Olofsson!

Therese sa...

Tack för din kommentar i min blogg, det gör en alltid glad! Nu har jag tittat runt lite hör hos dig och din fru och fastnade särskilt för detta inlägg då jag själv är jägare och har tankar kring detta, dock kanske inte de samma som dig. Men debatten och rovdjurspolitiken mår bra av att åsikter och argument vädras och byts på ett sakligt och konstruktivt sätt! :-)

Önskar dig en fortsatt fin dag!

/Therese

oumberligating sa...

Hej Therese! Tack för svarskommentaren inne hos mig trevligt, och extra trevligt tycker jag det blir när det blir en sansad debatt, det behöver inte röra jakt det kan vara andra frågor också. Efter jakt inlägget så fick jag två hot mail bara far att jag överhuvudtaget stödjer jakt, intressant, fast dessa ville inte sätta ut sitt namn. Trist och töntigt, har man en åsikt så får man stå får den. Jag kommer inte ha några fler inlägg om lodjursjakt, blev lite extra upprörd här om dagen, vi har här på Södertörn utanför Stockholm där jag bor ett ganska stort naturreservat (National park) med ett litet betstånd av lodjur som nu skapat lite rädsla hos en del av "radhusfolket". Det går åt en och annan vanlig huskatt och sådant är väl trist för de drabbade. Har just fått en massa kastanjeträd uppkäkade av älg på vårt landsställe, sådant får man ta, får planetera något annat istället(ler). Ha det bra och hoppas vi möts här i bloggvärlden någon mer gång mvh från Peter Olofsson!